به گزارش اکوایران، افزایش حملات نیروهای مقاومت علیه منافع آمریکایی در منطقه، برخی را در وزارت دفاع آشفته کرده است.

به نوشته واشنگتن‌پست، مقامات پنتاگون، ناامید از راهبرد نامنسجم ایالات متحده برای مواجهه با نیروهای هم‌سو با ایران، اذعان می‌کنند که حملات هوایی تلافی‌جویانه محدودی که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آن‌ها را تأیید کرده در توقف حملات شکست خورده است.

 یکی از مقامات دفاعی که مانند سایرین به شرط ناشناس ماندن به واشنگتن‌پست صحبت کرده، گفته: «تعریف روشنی از آنچه که ما در تلاش برای بازدارندگی داریم، وجود ندارد. آیا ما در تلاش برای جلوگیری از حملات آینده مانند این هستیم؟ خب، واضح است که کار نکرده است».

نگرانی از موج خشم خاورمیانه

موج خشم در خاورمیانه به دلیل حمایت ایالات متحده از عملیات نظامی اسرائیل در غزه جایی که هزاران غیرنظامی فلسطینی در شش هفته گذشته کشته شدند- نگرانی بایدن و همکارانش را تشدید کرده است -این‌که هرگونه واکنش بیش از حد به حملات به پرسنل آمریکایی می‌تواند باعث تحریک یک درگیری گسترده‌تر شود. هم‌زمان با حملات هوایی، مقامات دولت بایدن طی ماه گذشته مکرراً از تهران خواسته‌اند که گروه‌های مورد حمایت خود را مهار کند و هشدار داده‌ که ایالات متحده «حق» دارد «در زمانی که ما انتخاب می‌کنیم» پاسخ دهد. اما به این هشدارها توجه نشده است.

از 17 اکتبر، نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه تقریباً به طور روزانه با حملات راکتی و پهپادهای انتحاری مواجه شده‌اند که حداقل 61 حادثه و تقریباً به همین تعداد مجروح در آن بازه زمانی ثبت شده است. داده‌های پنتاگون که به دست واشنگتن‌پست رسیده نشان می‌دهد که این حملات 10 پایگاه مورد استفاده پرسنل آمریکایی را هدف قرار داده است که در هر دو این کشورها پراکنده هستند.

1122

مکان تمام 61 حمله به نیروهای آمریکایی از زمان آغاز جنگ اسرائیل و غزه/ حملات از 17 اکتبر تا 17 نوامبر

در پاسخ، بایدن مجوز سه دور حمله هوایی، همه در شرق سوریه را صادر کرده است. آخرین مورد، در 12 نوامبر، سایت‌هایی را هدف قرار داد که پنتاگون ادعا کرده بود که توسط «گروه‌های وابسته به ایران» مورد استفاده قرار می‌گرفتند. یک مقام آمریکایی در یک «تخمین تقریبی» مدعی شد که هفت نفر در این حمله کشته شده‌اند.

مقامات آمریکایی مدعی شدند که این حملات انبارهای احتمالی حاوی سلاح و مهمات، یک پست فرماندهی و یک مرکز آموزشی را ویران کرده است. با این حال، این عملیات‌ها نتوانسته ضرباهنگ فعالیت‌های خصمانه را -که در همه موارد تقریباً بلافاصله پس از حملات هوایی از سر گرفته می‌شود- کند کند. این 61 حمله به نیروهای آمریکایی همچنین با فرکانس حیرت انگیزی انجام شده است: پنتاگون اعلام کرده است که بین ژانویه 2021 و مارس سال جاری حدود 80 حادثه مشابه رخ داده است.

یک مقام ارشد دفاعی گفت که پنتاگون گزینه‌های بیشتری را فراتر از اقداماتی که تا به امروز انجام شده به رئیس جمهور ارائه کرده است. این شخص همچنین تأیید کرد که در داخل وزارت دفاع، تردیدهای فزاینده‌ای در مورد رویکرد فعلی آمریکا وجود دارد.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی در بیانیه‌ای گفت که بایدن نشان داده است که «او هرگز در اقدام برای حفاظت از نیروهای آمریکایی تردید نخواهد کرد» و رئیس‌جمهور «کاملاً آماده است تا در صورت لزوم اقدامات بیشتری را در هر لحظه برای محافظت از مردم ما انجام دهد.»

حمایت از مخالفان حضور آمریکا

ایران مدت‌هاست که از گروه‌هایی که به دنبال پایان حضور آمریکا در عراق و سوریه هستند، حمایت می‌کند، جایی که تقریباً 3500 سرباز به هبانه جلوگیری از ظهور مجدد گروه تروریستی دولت اسلامی مستقر هستند. ایران همچنین از حزب الله لبنان و انصارالله یمن حمایت می‌کند، که رهبران آن‌ها تهدید کرده‌اند که ممکن است جبهه جدیدی را علیه اسرائیل باز کنند. پنتاگون اعلام کرده که حوثی‌ها در روزهای اخیر یک پهپاد ریپر 30 میلیون دلاری آمریکا را بر فراز دریای سرخ منهدم کردند و کشتی‌های جنگی آمریکا در چند هفته گذشته سلاح‌های شلیک شده از یمن به سمت اسرائیل را رهگیری کردند.

پایگاه التنف

کریستین ابی‌زید، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم آمریکا، روز چهارشنبه به قانون‌گذاران مجلس نمایندگان گفت، علی‌رغم حملات بی‌وقفه به پرسنل آمریکایی، ایران و گروه‌های همسوی آن «سعی می‌کنند روی خط بسیار باریکی در منطقه حرکت کنند». او گفت که به نظر می‌رسد تلاشی هماهنگ وجود دارد تا از «اقدامات آشکاری که خطر گشودن درگیری مستقیم‌تر با اسرائیل یا ایالات متحده را ایجاد می‌کند اجتناب شود، در حالی که همچنان با فعال کردن حملات ضد اسرائیل و ضد ایالات متحده، هزینه‌هایی را تحمیل کنند».

مقامات وزارت دفاع در بیانیه‌های عمومی خود سعی کرده‌اند حملات در عراق و سوریه را کم اهمیت جلوه دهند و آن‌ها را اغلب غیر دقیق توصیف کرده و گفته‌اند که به زیرساخت‌های ایالات متحده آسیب کمی وارد می‌کنند. آنها گفته‌اند که نیروهایی که آسیب دیده‌اند، به پست‌های خود بازگشته‌اند و آسیب‌های مغزی گزارش شده و سایر موارد تلفات را به عنوان «جزئی» طبقه بندی کرده‌اند. بر اساس اطلاعات پنتاگون، ایالات متحده همچنین سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری را به منطقه اضافه کرده است که چندین پهپاد را سرنگون کرده اند.

اما از آنجایی که تعداد حملات همچنان رو به افزایش است، این نگرانی نیز وجود دارد که این فقط مسئله زمان است که یکی از این حملات جان یکی از نیروهای آمریکایی را بگیرد.

بازدارندگی ناکارآمد

سناتور جمهوری‌خواه، کوین کرامر، یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا، در مصاحبه‌ای گفت: «من هیچ بازدارندگی حس نمی‌کنم. آن‌ها به شلیک ادامه می‌دهند و منتظر پاسخ ما هستند. ما این کار را نمی‌کنیم، بنابراین آن‌ها به شلیک ادامه می‌دهند». این مقام ارشد دفاعی آمریکا اذعان کرد که پنتاگون جایگزین‌های کمی برای اقداماتی که تا کنون انجام شده می‌بیند، که علاوه بر حملات هوایی تلافی جویانه محدود و تقویت سلاح‌های دفاع هوایی، شامل استقرار دو ناو هواپیمابر در نزدیکی اسرائیل و ایران است. به عنوان مثال، انجام حملات در عراق، پتانسیل تشدید احساسات ضد آمریکایی را دارد، جایی که نیروهای آمریکایی به دعوت دولت در بغداد مستقر هستند. حملات مستقیم به ایران به منزله تشدید گسترده تنش خواهد بود.

یک مقام آمریکایی گفت: پنتاگون به اصلاح گزینه‌های خود برای پاسخ ادامه می‌دهد.

سابرینا سینگ، سخنگوی وزارت دفاع روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری این موضوع را رد کرد که حملات مستمر به نیروهای آمریکایی نشان دهنده کاستی در استراتژی بازدارندگی دولت است. او گفت که جنگ در غزه گسترش نیافته است و این دلیلی بر کارآمد بودن این رویکرد است. سینگ گفت: سه عملیات تلافی جویانه که تا به امروز انجام شده است، «به منظور اعلام و ارسال پیام بسیار قوی به ایران و گروه‌های متحد به آن برای توقف است». هنگامی که یک خبرنگار این ادعا را به چالش کشید و اشاره کرد که گروه‌های منطقه به نیروهای آمریکایی «مداوماً حمله می‌کنند»، سینگ ادعا کرد  که پاسخ نظامی آمریکا «بسیار حساب‌شده» بوده است و ایران «مسلماً این پیام را می‌بیند.»

جوزف ووتل، ژنرال بازنشسته ارتش که از سال 2016 تا 2019 به عنوان رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده بر تمامی عملیات نظامی در خاورمیانه نظارت داشته، گفت که شاید خیلی زود باشد که بگوییم آیا استراتژی دولت می‌تواند حملات به نیروهای آمریکایی را فرو بنشاند یا خیر.

ووتل که اکنون یکی از اعضای ارشد موسسه خاورمیانه است، می‌گوید: «زمانی که برای تغییر رفتار کسی کارهایی انجام می‌دهید، زمان می‌برد تا این اتفاق بیفتد. اکنون باید به حجم و پاسخ‌دهی فکر کنیم و این که در طول زمان چه تأثیری می‌گذارد». او گفت این که آیا این پاسخ‌دهی به اندازه کافی سریع است یا نه، «بستگی به تفسیر دارد.»