به گزارش اکوایران، مسعود ستایشی _ سخنگوی قوه قضائیه _ در ابتدای نشست و در مقدمه در رابطه با نظارت‌های میدانی ریاست قوه قضائیه به سخن پرداخت و گفت:« صدور دستورات پانزده گانه رئیس قوه قضاییه با روسای کل دادگستری و دادستان های مرکز استان ها فصل نوینی از حرکت تعالی بخش قضایی را در برابر دیدگان همه قرار داده است. بدون شک ما در مجموعه دستگاه قضایی معتقدیم که رسانه‌ها و افکار عمومی حق دارند با تمسک به همین دستورات خواسته های خود را از قوه قضاییه تدارک دیده و از ما برای نیل به این دستورات نقادانه مطالبه‌گری کنند.»

زمان رسیدگی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی منافقین

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات اعضای اصلی کادر رهبری و سرکردگان گروهک تروریستی منافقین ۲۱ آذر ماه در دادگاه کیفری یک دادگستری استان تهران به صورت علنی برگزار خواهد شد. قرار است در این دادگاه به تمام جنایت‌های این گروهک رسیدگی شود و تصمیم قانونی و قاطع اتخاذ و با صلابت اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: پیش از این اعلام شده بود اراده دستگاه قضایی آن است که با اهتمام تمام و بدون اندک مسامحه گریبان همه جنایتکاران علیه ملت ایران را رها نساخته و در این مسیر از همه ابزارهای قانونی و حقوقی برای استیفای حقوق مسلم مردم ایران در رسیدگی به ابعاد مختلف پرونده‌های گروهک‌های تروریستی استفاده خواهیم کرد؛ این فعلا یک مورد است و این موضوع استمرار خواهد داشت.

آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی گفت: اتهامات مصرحه در پرونده مورد بحث تحقیقات جامع، کامل صورت پذیرفته و پس از تحقیقات تفهیم اتهامات به عمل آمده است. پس از تفهیم قرارهای قانونی در خصوص فرد مورد نظر صادر شده است. متهم با قرار دادن تودیع وثیقه آزاد است و پرونده در جریان رسیدگی است. نظر مرجع بالا این بوده است که نسبت به برخی اتهامات بایستی دادگاه تصمیم دیگری اتخاذ کند.

آخرین جزئیات از روند دادگاه حمید نوری 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه در خصوص پرونده حمید نوری گفت: کمافی سابق همچنان که در روند برگزاری دادگاه بدوی حمید نوری مشاهده کردیم روند دادگاه تجدیدنظر او هم با تخلفات عدیده حقوقی و قانونی علیه این فرد روبرو شده است.   

ستایشی در رابطه  با پرونده حمید نوری ادامه داد. آخرین جلسه دادگاه حمید نوری در ۷ و ۸ نوامبر سال ۲۰۲۳ برگزار شده و در این دو جلسه وکلای آقای نوری آخرین دفاعیات خود را مطرح کردند. در حال حاضر دادگاه تجدیدنظر تا زمان صدور حکم باز هم بازداشت آقای نوری را تمدید کرده اند. حکم دادگاه تجدیدنظر در ۲۸ آذرماه سال جاری قاعدتا صادر خواهد شد.

وی افزود: دادستان کل به همتای سوئدی نامه نوشته و آمادگی دستگاه قضایی به همتایان سوئدی اعلام کرده است. با این حال متاسفانه دولت سوئد درخواست معاضدت قضایی با تاخیر ناموجه به وزارت امور خارجه به ما ارسال کرده است. با این تاخیر ناموجه عملا عادلانه بودن رسیدگی در پرونده حمید نوری زیر سوال رفته است و حکم برائت این شهروند ایرانی باید صادر شود و انتظار داریم این حکم در دادگاه تجدیدنظر بروز پیدا کند.  حدود ۴۵ مورد نقص شکلی و ماهوی در آرایی که صادر شده دیده شده است. سوئد باید محلی برای اجرای عدالت باشد.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از فساد در دستورکار دستگاه قضا

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین عملکرد دادگاه‌های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: این موضوع جزو اولویت‌های اصلی و مستمر ما است، مبارزه با مفاسد را در دو بخش مبارزه قاطع با زمینه‌ها و گلوگاه‌‌های تولید فساد اقتصادی و نظارت مستمر بر نهادها و دستگاه‌های برخوردار از منشا فساد دنبال می‌کنیم.

وی افزود: یکسری اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از فساد در حوزه جلسات متعدد با بانک‌ها و بازدید از بنادر و انبارهای اموال تملیکی در دستور کار است؛ پرونده‌های متعدد و سنگینی در حوزه‌های مختلف تجارت، خودرو و... تشکیل شده و مطرح رسیدگی است.

موضع قوه قضائیه درباره منازعه دولت و سلاح ورزی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این سوال اکوایران مبنی بر اینکه «در دوره فعلی دولت در خصوص انتخابات بازرگانی مواضعی داشته و‌ تاکنون نتیجه انتخابات را به رسمیت نشاخته و در جهت ابطال رای رییس جدید اتاق کوشش کرده، موضع قوه قضائیه چیست؟ آیا قوه قضائیه هم این انتخابات را به رسمیت نمی‌شناسد؟» گفت: بارها گفتیم رمز موفقیت ما بر اجرای دقیق قانون است و اگر قانون را فصل الخطاب بدانیم و آن را دقیق انجام دهیم، نبایستی مشکلاتی داشته باشیم‌. بارها گفتیم تلاش قوه قضائیه این است که از راه قانونی و اجرایی این موضوع را دنبال کند و به نظر می‌آید این مسائل که ذکر شد از باید مجاری اجرایی حل و فصل شود.

اما زمانی هم هست که این مشکل حل نمی‌شود و رفع اختلاف انجام نمی‌شود که دستگاه قضایی در حدود صلاحیتی که قانونگذار به واحد‌های قضایی مربوطه داده اسباب دعوا حق دارند نسبت به موضوع نزاع ورود و طرح دعوا کنند؛ ماهم تکلیف داریم به موجب قانون اساسی مطابق قانون به آن رسیدگی کنیم و انشاالله در حوزه اجرایی حل و‌ فصل شود و سمت ما نیایند اما اگر طرح دعوا شود تکلیف داریم رسیدگی کنیم.

جزئیاتی از پرونده قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش گفت: پرونده در مرحله دادسرا است و پرونده چون کیفری است باید تمام زوایا مورد توجه قرار گیرد. تا کنون چهار متهم حاضر در صحنه قتل به اعمال خود اقرار داشته‌اند و امارات [نشانه‌های] دیگری هم در پرونده بر ارتکاب قتل دلالت دارد. اظهارات متهمان با شرح معاینه جسد مقتولان از حیث صدمات وارده و علت تامه فوت مطابقت دارد.گوشی مقتولین از منزل یکی از متهمین کشف شد و تحقیقات ادامه دارد. در نیمه اول آذر پرونده منتهی به کیفرخواست خواهد شد.