به گزارش اکوایران، وزیر کشور با اشاره به اتهام دخالت سیاسی دولت در بررسی صلاحیت‌ها گفت: مهندسی انتخابات را به هیچ وجه قبول نداریم؛ ردصلاحیت نماینده‌های مخالف دولت صحت ندارد.

احمد وحیدی - وزیر کشور امروز (چهارشنبه، 1 آذر) در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: حادثه تیراندازی روز گذشته مقابل مجلس شورای اسلامی به هیچ وجه امنیتی نبوده و بر اساس انگیزه و مسائل خود تیراندازی کرده که با وی برخورد شده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: قرارداد خرید واگن مترو از چین ۲ هزار دستگاه است که تا کنون فاینانس خرید ۶۳۰ دستگاه آن عملیاتی شده است.

وزیر کشور در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت کشور مجوزی به گروه‌های امر به معروف و نهی از منکر در اماکن عمومی صادر کرده است، گفت: ما مجوز خاصی برای این کار نداده‌ایم؛ در واقع این گروه‌ها تحت عنوان و چهارچوب امر به معروف و نهی از منکر و در قالب گروه‌های مردمی اقدام می‌کنند.

وحیدی با بیان اینکه همه مردم برای امر به معروف وظیفه دارند گفت: باید ادبیات امر به معروف، صحیح و خوب باشد و همه در این حد، مجاز هستند. وی افزود: کار امر به معروف و نهی از منکر، نیازی به مجوز ندارد و همه می‌توانند برای تذکر لسانی، با زبان خوش و با رعایت همه شرایط، اقدام کنند.

هر ایرانی مجاز می‌شود در هر حوزه‌ای سوال بپرسد

محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - گفت: همکاران معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی امروز در جلسه هیأت دولت حاضر شدند و گزارشی از اجرای قانون انتشار آزاد اطلاعات را ارائه کردند. رئیس جمهور از رویکرد دولت در موضوع شفافیت استقبال کرد.

وی ادامه داد: مقرر شد همه دستگاه‌ها با توجه به ماده ۱۸ قانون، هر ایرانی مجاز باشد از هر حوزه حاکمیتی و غیرحاکمیتی هر سوالی خواست بپرسد و دستگاه مربوطه موظف به پاسخگویی است؛ مگر در مواردی که قانون استثنا کرده است.

وزیر ارشاد تصریح کرد: نخستین دستگاهی که موافقت خود را با این قانون اعلام کرد وزارت نفت بود که پیش از این هم بیش از ۹۹ درصد در این حوزه همکاری داشته است.

وزیر دفاع: دشمنان، تهدیدات علیه ایران را از دستور کار خارج کرده‌اند

 امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی - وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: میزان قدرت دفاعی ما در حدی است که به قاطعیت می‌گویم تهدیداتی که طی سال‌های گذشته دشمنان مطرح می‌کردند، اکنون از دستور کار خود خارج کرده‌اند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در بازدید از دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه شادمان شدند.

فرزین: سود بانکی تغییر نمی‌کند

محمدرضا فرزین - رئیس‌کل بانک مرکزی نیز گفت: در جلسه شورای عالی مسکن مقرر شد بانک‌هایی که به افراد معرفی شده از سوی سامانه وزارت راه، وام پرداخت نکرده‌اند جریمه شوند.

فرزین درباره اصلاح نرخ سود سپرده از سوی شورای پول و اعتبار هم گفت: نرخ سود سپرده ابلاغ شده است و بانک‌هایی که خارج از مقررات بانک مرکزی عمل می‌کنند، متخلف هستند و پرونده‌های آن‌ها به کمیته انضباطی بررسی می‌شود. دولت قصد تغییر در سود بانکی را ندارد.

او با اشاره به تغییرات اساسی در مجوز صرافی‌ها این اقدام را در راستای نظارت بیشتر بانک مرکزی اعلام کرد و گفت: به زودی قانون و مقررات جدید تأیید صرافی‌ها اعلام خواهد شد.

وزیر کار: اجرای قانون جدید بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد

صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی - در مورد زمان اجرای قانون جدید بازنشستگی گفت: افرادی که ۲۸ و ۲۹ سال تمام سابقه دارند، مشمول این قانون نمی شود و اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد.

او در مورد مصوبه مجلس پیرامون بازنشستگی گفت: منابع پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان از کسورات قانونی کارمندان و شاغلین در بخش خصوصی و عمومی تامین می شود با توجه به افزایش میانگین امید به زندگی ضریب پایداری و پشتیبانی صندوق ها که در چارچوب مقررات و شاخص های بین المللی ۶ نفر حقوق بگیر به یک نفر بازنشسته می باشد، به شدت کاهش یافته است.

مرتضوی در مورد اجرای طرح کالا برگ گفت: تمام زیر ساخت های نرم افزاری و نرم افزاری اجرای این طرح تکمیل شده و نزدیک به ۱۵۰ هزار فروشگاه به سامانه متصل هستند.

هر چه زمان می گذرد اقبال عمومی به این طرح بیشتر می شود از ۱۷ آبان تا الان حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نفر از این ساز و کار استفاده کردند، در لایحه بودجه ۱۴۰۳ هم به این موضوع پرداخته شده است و دولت به تکلیف خود در مورد کالا برگ عملا کرده است.