به گزارش اکوایران، در اثر بزرگ‌ترین حمله پهپادی تاکنون به اوکراین، پنج نفر زخمی شدند.

به نوشته رویترز، حمله به مناطق مختلف کیف در ساعات اولیه روز شنبه آغاز شد و هم‌زمان با طلوع خورشید امواج حمله بیش‌تری ظاهر شد. هشدار حمله هوایی در این شهر شش ساعت به طول انجامید. شهردار کی‌یف گفته که قطعات یک پهپاد سرنگون شده باعث آتش‌سوزی در یک مهدکودک شد.

به گفته مقامات، پایتخت اوکراین روز شنبه متحمل بزرگ‌ترین حمله هواپیماهای بدون سرنشین روسیه از آغاز جنگ بوده که در اثر آن پنج نفر زخمی شدند.

نیروی هوایی اوکراین در ابتدا اعلام کرد که 71 فروند از 75 فروند هواپیمای بدون سرنشین سرنگون شده، اما متعاقباً تعداد هواپیماهای سرنگون شده را به 74 فروند تغییر داد. مایکولا اولشوک، فرمانده نیروی هوایی، کارآمدی واحدهای «آتش متحرک» را ستود.

ویتالی کلیچکو، شهردار این شهر، در برنامه تلگرام نوشت، این حمله پنج نفر از جمله یک دختر 11 ساله را مجروح کرده و به ساختمان‌ها در مناطق سراسر شهر آسیب رساند. او گفت که قطعات یک پهپاد سرنگون شده باعث آتش سوزی در یک مهد کودک شده است.

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی خاطرنشان کرد که این حمله در ساعات اولیه روز شنبه رخ داد، زمانی که اوکراینی‌ها بدترین تراژدی ملی خود را -قحطی هولودومور 1932-1933- که طی آن چندین میلیون نفر از گرسنگی جان باختند - را گرامی می داشتند. او در تلگرام نوشت: «ترور عمدی... رهبری روسیه به این واقعیت افتخار می کند که می تواند بکشد». رهبری اوکراین قبلاً شباهت‌هایی را بین هولودومور و تهاجم فعلی روسیه ترسیم کرده بود.

جنگ اوکراین

اوکراین و بیش از 30 کشور دیگر هولودومور را به عنوان نسل‌کشی مردم اوکراین توسط اتحاد جماهیر شوروی به رسمیت می‌شناسند. اتحاد جماهیر شوروی که در آن زمان بر اوکراین حکومت می کرد و به دنبال از بین بردن تمایل این کشور برای استقلال بود. مسکو این مسئله را انکار می‌کند که این مرگ‌ها ناشی از یک سیاست نسل‌کشی عمدی بوده و می‌گوید که روس‌ها و سایر گروه‌های قومی نیز به دلیل قحطی آسیب دیده‌اند.

هدف حمله روز شنبه بلافاصله مشخص نشد، اما اوکراین در هفته‌های اخیر هشدار داده که روسیه بار دیگر عملیات هوایی را برای نابودی سیستم انرژی اوکراین آغاز خواهد کرد، همانطور که در زمستان گذشته چنین تلاش را داشت. 

سرهی فورسا، اقتصاددان برجسته اوکراینی، در فیس بوک نوشت: «به نظر می رسد امشب اوورتور (اجرای مقدماتی کنسرت) را شنیدیم. پیش درآمد فصل زمستان».

بریژیت برینک، سفیر ایالات متحده در اوکراین،  در شبکه اجتماعی X نوشت: در کیف، پدافند هوایی به طور فعال تمام شب کار م‌ کرد. هنگامی که دما به زیر صفر می رسد، فدراسیون روسیه به طرز وحشیانه ای امواج پهپاد را ارسال می‌کند. ما از مدافعان ضد هوایی اوکراین تشکر می‌کنیم.

جنگ اوکراین