به گزارش اکوایران، یک مقام دفاعی آمریکایی روز شنبه گفت: «یک کشتی کانتینری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در اقیانوس هند،  مورد حمله یک پهپاد قرار گرفت.»

به نوشته اسوشیتدپرس، حمله روز جمعه به کشتی سی‌ام‌ای-سی‌جی‌ام سیمی در حالی صورت می‌گیرد که کشتی‌رانی جهانی به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر جنگ چند هفته‌ای غزه قرار گرفته است که خطر تبدیل شدن به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را با خود دارد.

این مقام دفاعی که به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس صحبت کرد گفت که این کشتی با پرچم مالت در آب‌های بین المللی هدف یک هواپیمای بدون سرنشین مثلثی شکل و حامل بمب قرار گرفته است که به ادعای این مقام ممکن است مدل شاهد-136 بوده باشد. این پهپاد منفجر شد و به کشتی آسیب وارد کرد اما هیچ یک از خدمه آن مجروح نشدند.

این مقام گفت: «ما به نظارت دقیق اوضاع ادامه می‌دهیم.» این مقام از توضیح بیشتر در مورد اطلاعاتی در مورد ایران خودداری کرد. به ادعای آسوشیتدپرس، روسیه از همین پهپادها در جنگ خود علیه اوکراین استفاده کرده است، از جمله اخیراً در حمله‌ای که روز شنبه انجام شد و کیف آن را بزرگترین حمله پهپادی مسکو از زمان آغاز جنگ توصیف کرد.

المیادین، یک شبکه ماهواره‌ای که از نظر سیاسی به گروه حزب الله لبنان نزدیک است، گزارش داد که یک کشتی اسرائیلی در اقیانوس هند هدف قرار گرفته است. 

سی‌ام‌ای-سی‌جی‌ام، یک شرکت حمل‌ونقل بزرگ مستقر در مارسی، فرانسه، سؤالات را به مالک کشتی سیمی، شرکت کشتیرانی شرقی اقیانوس آرام مستقر در سنگاپور، ارجاع داد. این شرکت در نهایت توسط میلیاردر اسرائیلی، ایدان اوفر کنترل می‌شود.

بیانیه‌ای که از طرف شرکت شرق اقیانوس آرام صادر شد، اذعان کرد که این شرکت «از ادعاهایی مبنی بر اینکه یک کشتی کانتینری تحت مدیریت این شرکت در یک حادثه امنیتی احتمالی در شب جمعه هدف قرار گرفته است» آگاه است.

در بیانیه آمده است: «کشتی مورد بحث در حال حاضر طبق برنامه در حال حرکت است. همه خدمه سالم و سلامت هستند.»

نمایندگان این شرکت حاضر به پاسخگویی به هرگونه سوالی نشدند. ارتش اسرائیل سوالات را به وزارت خارجه اسرائیل ارجاع داد که آن‌ها هم پاسخی ندادند.

در نوامبر 2022، نفتکش پسیفیک زیرکان با پرچم لیبریا، که با شرکت شرق اقیانوس آرام مرتبط است، در حمله‌ای در نزدیکی عمان آسیب دید. آمریکا در آن حمله نیز به اتهام زنی علیه ایران پرداخت.

در روزهای اخیر، خدمه کشتی سیمی طوری رفتار می‌کردند که گویی معتقد بودند کشتی با تهدید مواجه است.

بر اساس داده‌های مارین ترافیک، این کشتی از روز سه‌شنبه که بندر جبل علی دبی را ترک کرد، سیستم ردیاب شناسایی خودکار (AIS) خود را خاموش کرد. کشتی‌ها قرار است ردیاب خودکار خود را به دلایل ایمنی فعال نگه دارند، اما اگر به نظر برسد که ممکن است هدف قرار بگیرند، خدمه آن را خاموش می‌کنند. این کشتی قبل‌تر در هنگام عبور از دریای سرخ، در نزدیکی یمن نیز همین کار را انجام داده بود.

شرکت اطلاعاتی خصوصی آمبری به اسوشیتدپرس گفت: «احتمالاً این حمله به دلیل وابستگی کشتی به اسرائیل از طریق شرکت کشتیرانی شرق اقیانوس آرام هدف قرار گرفته است.  ردیاب خودکار کشتی از چند روز قبل از این رویداد خاموش بود، و این نشان می‌دهد که این اقدام به تنهایی از حمله جلوگیری نمی‌کند.»

در طول جنگ اسرائیل و حماس، حوثی‌ها یک کشتی حمل و نقل خودرو را در دریای سرخ در نزدیکی یمن توقیف کردند.

روز شنبه، سازمان عملیات بازرگانی دریایی ارتش بریتانیا، که به ملوانان در خاورمیانه درباره خطرات هشدار می‌دهد، گفت: «یک نهاد که خود را مقامات یمنی معرفی می‌کند دستور داده است حداقل یک کشتی از مکانی در حومه حدیده، در دریای سرخ دور شود.»

این سازمان هشدار داد: «به شناورهای مجاور توصیه می‌شود احتیاط کنند و هرگونه فعالیت مشکوک را گزارش کنند.»

گروه‌های مقاومت در عراق نیز در طول جنگ حملاتی را علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند. با این حال، خود ایران هنوز مستقیماً به یک حمله مرتبط نشده است.

گروه اوراسیا، یک شرکت ریسک ژئوپلیتیک، در تحلیلی گفت: «ایران درباره مداخله در بحران جاری خاورمیانه محتاط بوده و احتمالاً از هرگونه اقدامی که ممکن است درگیری را تشدید کند، اجتناب کند. حملات کوچک به نیروهای ایالات متحده و اسرائیل توسط نیروهای مقاومت در سراسر منطقه نشان می‌دهد که تهران مایل است فشار را به صورت محدود افزایش دهد، اما اگر این حملات باعث تلفات یا خسارات قابل توجه ایالات متحده نشود، یک پاسخ بزرگ از سوی آمریکا بعید است.»

در همین حال، روز شنبه، خبرگزاری دولتی بحرین گزارش داد که شرکت هواپیمایی ملی این کشور، گلف ایر، هدف یک حمله هکری قرار گرفته است که ممکن است به «برخی اطلاعات از ایمیل و پایگاه داده مشتریان» دسترسی پیدا کرده باشد.

بیانیه‌ای که توسط گروهی که خود را طوفان یا به زبان عربی «سیل» می‌نامند به صورت آنلاین منتشر شده است که مدعی هک کردن گلف ایر شده است. این گروه چند روز پیش، در بیانیه دیگری مدعی شد که وزارت خارجه و سایر وب سایت‌های دولتی بحرین، ظاهراً به دلیل موضع این پادشاهی در مورد جنگ جاری اسرائیل و حماس، هک شده است.