به گزارش اکوایران، قطر همیشه نقشی ویژه و منحصربه‌فرد در منطقه خاورمیانه ایفا کرده و توانسته واسطه خوبی میان کشورهایی باشد که با یکدیگر تضاد منافع دارند.

کسانی‌که پاسپورت‌های خارجی داشتند در فلسطین و در منطقه نوار غزه گرفتار شده بودند. با وساطت قطر، این افراد توانستند بالاخره از گذرگاه رفح در مرز مصر، خارج شوند. در حال حاضر بیش از یک هزار نفر از جمله 100 نفر که تابعیت آمریکایی داشته‌اند از مسیر همین وساطت قطر، خاک غزه را ترک کرده‌اند.

در حال حاضر، قطر توانسته روابط دیپلماتیک و سازنده‌ای با طرفین دعوا برقرار کند. این کشور همچنین به دنبال ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است و در نتیجه از محبوبیت بالایی در میان فلسطینی‌ها برخوردار است.

قطر از طریق رسانه الجزیره و همچنین ابتکارات فرهنگی دیگر، توانسته چهره خودش را به عنوان کشوری ویژه در منطقه خاورمیانه معرفی کند که هدفش کمک به همه کشورهای منطقه است. یکی از دلایلی که کشورها به دنبال ارتباط با قطر هستند، همین زیرساخت‌ها و جو فرهنگی است که قطر به وجود آورده. در واقع، فضایی که قطر ایجاد کرده باعث شده کشورها به ارتباط گرفتن با آن، تمایل نشان دهند.

سیاست خارجی قطر همیشه بحث‌برانگیز بوده و حتی در دوره‌ای با تحریم کشورهای عربی هم مواجه شد. با این حال، اکنون قطر جزو معدود کشورهای منطقه خاورمیانه است که توانسته با همه به نوعی ارتباط داشته باشد.

تحلیل‌گران می‌گویند قطر همیشه به دنبال حفظ تعادل میان روابط خود با قدرت‌های مختلف بوده و از ابزارهای مختلف از جمله ابزارهای اقتصادی نظیر گاز و شراکت در این زمینه بهره گرفته تا بتواند روابطی پایدار با کشورهای غربی داشته باشد.

در این ویدیو به این پرسش پرداخته‌ایم که چرا قطر مورد پذیرش اکثریت کشورهای منطقه و همچنین جهان است و توانسته نقش میانجی را در منطقه خاورمیانه ایفا کند.