به گزارش اکوایران، یک کشتی نیروی دریایی آمریکا در روز یکشنبه و پس از پاسخ به درخواست کمک یک نفتکش اسرائیلی در سواحل یمن، بعداً مورد هدف قرار گرفت.

به نوشته فاکس‌نیوز، پرسنل نیروی دریایی ایالات متحده در ناو یواس‌اس میسون، ناوشکن کلاس آرلی بورک مستقر که در شرق مدیترانه مستقر شده است، به سیگنال اضطراری کشتی سنترال پارک در خلیج عدن پاسخ داد.

کشتی سنترال پارک توسط شرکت بین‌المللی Zodiac Maritime که متعلق به ایال اوفر، میلیاردر اسرائیلی است، مدیریت می‌شود.

یکی از سخنگویان زودیاک به فاکس‌نیوز گفت که این کشتی حوالی ساعت ۶ صبح روز یکشنبه به وقت محلی در تماسی اعلام کرد که در حین عبور از کریدور ترانزیت بین‌المللی در ۵۴ مایلی از سواحل سومالی مورد حمله قرار گرفته است.

برخی منابع به فاکس گفتند که پنج فرد مسلح پس از سوار‌شدن به نفتکش، این کشتی را توقیف کردند. خدمه نیز خود را در اتاق امن کشتی حبس کردند.

مردان مسلح قبل از خروج از کشتی و بازگشت به سواحل یمن سعی کردند درب اتاق امن را با زور باز کنند.

پرسنل نیروی دریایی ایالات متحده به تعقیب این افراد پرداخته و با به پرواز درآوردن یک بالگرد آمریکایی، تیر هشدار شلیک کردند. یک ناوشکن ژاپنی به ناو یواس‌اس میسون در این عملیات کمک کرد. این افراد دستگیر شده و اکنون توسط ارتش ایالات متحده تحت بازجویی مقامات هستند.

دو مقام ارشد آمریکایی به فاکس‌نیوز گفتند که پس از دستگیری این افراد، نیروهای حوثی دو موشک بالستیک به سمت یواس‌اس میسون شلیک کردند. اما هر دو موشک در میانه راه منفجر شدند.

زودیاک گفت: «کشتی در امنیت بوده و خدمه، کشتی و محموله نیز آسیبی ندیده‌اند».

در حالی که هیچ گروهی بلافاصله مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته، حداقل دو حمله دریایی دیگر طی روزهای اخیر اتفاق افتاده‌اند که به جنگ اسرائیل و حماس مرتبط هستند.

«عدن نزدیک» در اختیار نیروهای متحد دولت یمن و ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی است که سال‌ها با نیروهای حوثی یمن می جنگد. این بخش از خلیج عدن در کنترل این نیروها بوده و از قلمرو تحت کنترل حوثی‌ها فاصله زیادی دارد. دزدان دریایی سومالی نیز در این منطقه فعالیتی ندارند.

شناورهای Zodiac Maritime قبلاً نیز قرار گرفته بودند. در سال ۲۰۲۱، طی یک حمله پهپادی که ایالات متحده و سایر کشورهای غربی ایران را به انجام متهم کردند، دو خدمه کشتی نفتکش Zodiac را در نفتکش مِرسِر اِستریت در سواحل عمان کشت.

توقیف سنترال پارک پس از آن صورت گرفت که یک کشتی کانتینری به نام CMA CGM Symi متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی دیگر در روز جمعه توسط یک پهپاد در اقیانوس هند مورد حمله قرار گرفت.