به گزارش اکوایران، نخست‌وزیر فنلاند در روز دوشنبه گفت که ممکن است تدابیر بیشتری برای جلوگیری از افزایش غیرمعمول پناهجویانی که از مرز روسیه وارد می‌شود را اتخاذ کند؛ چیزی که این کشور و متحدانش می‌گویند اقدامی عمدی و برنامه‌ریزی‌شده از سوی مسکو است.

به نوشته رویترز، گارد مرزی فنلاند اعلام کرد که حدود ۹۰۰ پناهجو از کشورهایی از جمله افغانستان، کنیا، مراکش، پاکستان، سومالی، سوریه و یمن در ماه نوامبر از روسیه وارد فنلاند شده‌اند که نسبت به قبلا، کمتر از یک نفر در روز افزایش یافته است.

فنلاند تغییر در پروتکل مرزی روسیه را عامل این افزایش دانسته و آن را حمله هایبریدی این کشور خواند.

دولت فنلاند ادعا می‌کند که مسکو در تلافی تصمیم این کشور برای افزایش همکاری دفاعی با ایالات متحده، پناهجویان را به مرز می‌فرستد؛ اتهامی که کرملین آن را رد می‌کند. فنلاند با پیوستن به ناتو در آوریل، خشم روسیه را برانگیخت و به دلیل جنگ در اوکراین، به چندین دهه عدم تعهد نظامی پایان داد.

در حال حاضر، فنلاند همه ورودی‌ها به جز یکی را بسته، اما همچنان انتظار ورود مهاجران بیشتری را دارد.

پتری اورپو، نخست‌وزیر این کشور در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «اطلاعات منابع مختلف به ما می‌گوید که هنوز افرادی در حال حرکت هستند. اگر این روند ادامه یابد، اقدامات بیشتری در آینده نزدیک اعلام خواهد شد».

چند رسانه فنلاند در روز دوشنبه به نقل از منابع دولتی ناشناس گزارش دادند که دولت درباره بستن کل مرز گفتگو داشته است.

نیروهای دفاعی فنلاند در هفته گذشته گفتند که به گارد مرزی در نصب موانع موقت در بخش‌های خاصی از مرز کمک خواهند کرد تا مانع عبور مردم از جنگل‌ها شوند.

اولف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد در کنفرانس مطبوعاتی با اورپو گفت که دفاع از مرز فنلاند یک مسئولیت مشترک بوده و در صورت درخواست فنلاند، سوئد کمک خواهد کرد.

او گفت که روسیه این وضعیت را «با هدف آشکار ایجاد مشکلات گسترده‌تر و چندپارگی در کشورهای غربی» برنامه‌ریزی کرده است. او افزود: «این یک مرز خارجی اتحادیه اروپا است و ما منافع مشترکی در تلاش‌های (فنلاند) داریم».

فرانتکس، آژانس مرزی اتحادیه اروپا در هفته گذشته با فنلاند به توافق رسید که از این هفته، ده‌ها مرزبان و سایر کارکنان و تجهیزات خود را برای کمک در مرز این کشور مستقر کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در بروکسل گفت که این ائتلاف تاکنون هیچ درخواستی برای کمک دریافت نکرده است.

استولتنبرگ گفت: «در هفته‌های اخیر، مسکو ورود مهاجران به مرز فنلاند با روسیه را تسهیل کرده و باعث بسته‌شدن گذرگاه‌های مرزی شده است و از مهاجرت به عنوان ابزاری برای فشار بر همسایه و متحد ناتو استفاده می‌کند».

در سال ۲۰۲۱ افزایش مهاجرت از خاورمیانه و آفریقا از طریق بلاروس یک بحران انسانی را ایجاد کرد که لهستان و اتحادیه اروپا گفتند عمدا توسط مینسک در تلاش برای بی‌ثبات‌کردن بلوک ایجاد شده است. بلاروس هدایت پناهجویان به آن سوی مرز را رد کرده است.