به گزارش اکوایران، مجلس نمایندگان ایالات متحده، طرحی را برای جلوگیری از دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار آزاد شده حاصل از مبادله زندانیان، تصویب کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،  مجلس نمایندگان آمریکا یک طرح دو حزبی را به تصویب رساند که مانع از دسترسی ایران به 6 میلیارد دلاری می شود که اخیراً توسط ایالات متحده در مبادله زندانیان آزاد شده است. این اقدام را جمهوری‌خواهان در واکنش به جنگ غزه و طرح اتهام علیه ایران در این زمینه انجام دادند. این طرح با 307 رای موافق در برابر 119 مخالف، تصویب شد.

مایکل مک کال، رئیس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ادعا کرد: «با چنین بی‌ثباتی در منطقه، آخرین کاری که باید انجام دهیم این است که ایران به 6 میلیارد دلار دسترسی داشته شد تا از تروریسم [ادعایی] حمایت شود».

مقامات دولت آمریکا این انتقادات را رد کرده و خاطرنشان کردند که هنوز حتی یک دلار در اختیار ایران قرار نگرفته است و تاکید کردند که این دارایی‌ها فقط برای نیازهای بشردوستانه قابل استفاده است.

منتقدان جمهوری‌خواه دولت بایدن، مانند مک‌کال ادعا می‌کنند که علی‌رغم محدود شدن این پول به نیازهای بشردوستانه، قابل تعویض است و می‌تواند منابع دیگری را برای تهران آزاد کند تا از حماس حمایت کند.

طرح مورد حمایت جمهوری‌خواهان اکنون به سنا می‌رود، جایی که بعید است اکثریت دموکرات از آن حمایت کنند،.

چند تن از دموکرات‌های مجلس نمایندگان که با این طرح مخالف بودند از تصمیم دولت بایدن مبنی بر انتقال پول در ازای آزادی زندانیان با تابعیت آمریکایی دفاع کردند، به‌ویژه با توجه به اینکه اسرای آمریکایی اکنون توسط حماس در غزه نگهداری می‌شوند.