به گزارش اکوایران، منابع مصری و منطقه‌ای گفتند که به عنوان بخشی از طرح اسرائیل برای آینده غزه پس از جنگ، تل‌آویو به چندین کشور عربی اطلاع داده که می‌خواهد منطقه‌ای حائل در این منطقه ایجاد کرده تا از حملاتی مانند حمله ۷ اکتبر حماس جلوگیری کند.

به نوشته رویترز، سه منبع منطقه‌ای گفتند که اسرائیل برنامه‌های خود را با مصر، اردن و امارات متحده عربی که در سال ۲۰۲۰ روابط خود با اسرائیل عادی را کرد، مطرح کرده است.

این منابع همچنین گفتند که عربستان سعودی که روابطی با اسرائیل ندارد و پس از شعله‌ورشدن جنگ غزه در ۷ اکتبر روند عادی‌سازی با میانجیگری ایالات متحده را متوقف کرد نیز از این طرح مطلع شده است. این منابع نگفتند چگونه این اطلاعات به ریاض رسیده است؛ چرا که سعودی‌ها رسما کانال ارتباطی مستقیمی با اسرائیل ندارند. این منابع گفتند که ترکیه نیز در جریان این طرح قرار گرفته است.

این طرح حاکی از پایان قریب‌الوقوع حمله اسرائیل که روز جمعه و پس از یک آتش‌بس هفت روزه از سر گرفته شد، نیست؛ اما نشان می‌دهد که اسرائیل قصد دارد از ابتکارات میانجی‌های عرب مانند مصر یا قطر فراتر رفته و به دنبال شکل‌دادن به غزه پس از جنگ است.

هیچ کشور عربی تمایلی برای نظارت یا اداره غزه نشان نداده است و اکثر آن‌ها حمله اسرائیل که بیش از ۱۵ هزار کشته برجای گذاشته و بخش‌هایی از مناطق شهری غزه را با خاک یکسان کرده است را به شدت محکوم کرده‌اند.

یک مقام ارشد امنیتی منطقه گفت: «اسرائیل خواهان تشکیل منطقه‌ای حائل بین غزه و سرزمین‌های اشغالی است تا از نفوذ یا حمله حماس یا سایر شبه نظامیان به اسرائیل جلوگیری کند».

یک مقام اماراتی در پاسخ به این سؤال که آیا به ابوظبی درباره ایجاد منطقه حائل گفته شده است یا خیر پاسخی مستقیم نداد، اما گفت: «امارات متحده عربی از هرگونه ترتیبات پس از جنگ که مورد توافق همه طرف‌ها باشد، برای دستیابی به ثبات و تشکیل کشور فلسطینی حمایت خواهد کرد».

اوفیر فالک، مشاور سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به سؤالی در مورد طرح ایجاد منطقه حائل، به رویترز گفت: «این طرح جزئیات زیادی دارد. این طرح بر اساس یک فرآیند سه‌مرحله‌ای برای فردای پس از جنگ است».

او با تشریح موضع کابینه اسرائیل گفت: «این سه مرحله شامل حذف حماس، غیرنظامی‌سازی غزه و رادیکال‌زدایی از این منطقه است».

او گفت: «ممکن است منطقه حائل بخشی از فرآیند غیرنظامی‌سازی باشد». او در پاسخ به این سؤال که آیا این طرح‌ها با شرکای بین‌المللی از جمله کشورهای عربی مطرح شده است یا خیر، از ارائه جزئیات خودداری کرد

کشورهای عربی هدف اسرائیل برای از بین‌بردن حماس را غیرممکن دانسته و می‌گویند که حماس چیزی فراتر از یک نیروی نظامی است که بتوان آن را شکست داد.