به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور ترکیه، فشارهای ایالات متحده آمریکا برای قطع روابط حماس را رد کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، معاون مبارزه با تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا در سفر این هفته به ترکیه هشدار «جدی» واشنگتن را درباره روابط گذشته آنکارا با حماس اعلام کرد.

برایان نلسون، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که واشنگتن از زمان آغاز جنگ غزه در هشت هفته پیش، هیچ پولی منتقل شده را از طریق ترکیه به حماس را ردیابی نکرده است. اما او استدلال کرد که آنکارا در گذشته به حماس کمک کرده بود و اکنون باید از قوانینی را تصویب کند که از انتقال‌های احتمالی آتی جلوگیری کند.

اردوغان روز شنبه گفت که واشنگتن به خوبی می‌دانست که ترکیه حماس را یک سازمان تروریستی نمی‌داند. وی در سخنانی که دفترش منتشر کرد، گفت: «در وهله اول حماس یک واقعیت فلسطین است، در آن‌جا یک حزب سیاسی است و به عنوان یک حزب سیاسی وارد انتخابات شد و پیروز شد». اردوغان گفت: «ما سیاست خارجی خود را در آنکارا شکل می دهیم و آن را تنها بر اساس منافع ترکیه و انتظارات مردم خود طراحی می کنیم. من مطمئن هستم که طرفین ما از گام‌های متوازن و منسجم سیاست خارجی ترکیه در چنین بحران‌ها و درگیری های انسانی قدردانی می‌کنند».

اسرائیل روز جمعه حملات هوایی خود را پس از آن که طرفین در تمدید آتش‌بس هفت روزه که منجر به آزادی 80 اسیر اسرائیلی در ازای 240 اسیر فلسطینی شده بود، از سر گرفت.

اردوغان یکی از سرسخت ترین منتقدان جهان اسلام از تاکتیک‌های نظامی اسرائیل در غزه بوده است. او سفیر آنکارا در تل‌آویو را فراخواند و خواستار محاکمه فرماندهان و رهبران سیاسی اسرائیل به اتهام «جنایت جنگی» در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه شد.

رهبران سیاسی حماس از استانبول به عنوان یکی از پایگاه‌های خارجی خود در طول دو دهه حکومت اردوغان استفاده کرده‌اند.

رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که پس از ابراز نارضایتی مقامات آنکارا بابت تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی که نشان می‌دهد مقامات حماس حملات 7 اکتبر را در هتلی در استانبول جشن می‌گیرند، آن‌ها به قطر نقل مکان کرده‌اند.

اردوغان اکنون از نتانیاهو به عنوان «قصاب غزه» یاد می‌کند و در مورد چشم‌انداز محاکمه رهبر اسرائیل در لاهه صحبت می‌کند. اردوغان روز شنبه گفت: «انتظار ما این است که این عاملان نسل‌کشی، این قصابان غزه -به ویژه نتانیاهو- به طور عادلانه مجازات شوند».