در ویدیویی که امروز از سخنرانی وزیر ارشاد در حال دست‌به‌دست شدن هست، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت سیزدهم، با توپ پر در جلسه‌ای در جمع دانشجویان دانشگاه صداوسیما دیده می‌شود.

او از تقویت نظارت بر صدور پروانه نمایش برای فیلم‌ها خبر داد و عنوان کرد که هر 9 نفر حاضر در شورای نظارت بر صدور پروانه نمایش در وزارت ارشاد را تغییر داده است و اشخاصی مانند جواد رمضانی‌نژاد، رییس بسیج صداوسیما، سعید مستغاثی، یادداشت‌نویس روزنامه کیهان و بیژن نوباوه، نایب‌ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، را وارد شورای صدور پروانه کرده است.

سعید مستغاثی، همان کسی که وزیر ارشاد نشانه شایستگی‌اش را یادداشت‌نویسی برای روزنامه کیهان عنوان می‌کند، در اوایل انتصابش صحبت‌هایی کرد که مناقشه‌برانگیز شد. او در آذر 1400 گفته بود، ۳۰ فیلم مساله‌دار در دولت قبلی موفق به اخذ پروانه نمایش شده‌اند که فاقد ارزش‌های لازم هستند و باید دوباره مسیر اخذ پروانه نمایش را طی کنند. این گفته‌ها اعتراض هنرمندان را در پی داشت و نشانه‌ای بود برای آن‌ها از تنگ‌تر شدن فضا هنری کشور.

این حرف‌های وزیر ارشاد ذهن بسیاری را به سمت آن‌چیزی برد که در فضای سیاسی امروز ایران به «خالص‌سازی» معروف شده است.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد دانشگاه شریف

فیلم‌سازی در انحصار دولتی‌ها

محمدمهدی اسماعیلی همچنین در ادامه سخنرانی‌اش، اظهار داشت که زمانی که در سال 1400 وزیر فرهنگ و ارشاد شد، توان مجموعه فرهنگی جبهه انقلاب ساخت 5 فیلم در طول یک سال بود، اما اکنون این مجموعه 25 فیلم در جشنواره فجر دارد. همچنین موسسه فارابی از 2 فیلم مشارکتی در گذشته، تعداد فیلم‌های خود را در جشنواره فجر امسال به ۱۷ عدد رسانده است. صحبت‌هایی که نشان از اولویت‌های وزیر دارد و نشانه‌ای است از جهت‌گیری‌های هزینه‌ای وزارت خانه او.

در کل ارشاد تنها دو نفر از دولت قبل باقی مانده‌اند

وزیر ارشاد در ادامه از برکناری تمامی مدیرانی که از دولت قبل مانده بودند، جز دو نفر، خبر داد. او این اقدام خود را به‌عنوان دستاورد مطرح کرد. البته که اگر نکات قبلی را وزیر در دفاع از خودش –باتوجه به جمعی که در آن حضور دارد- مطرح کرده باشد، مثبت بودن این اقدام هم قابل فهم است.