به گزارش اکوایران، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با اشاره به «خطر شدید فروپاشی نظام بشردوستانه در غزه»، برای اولین بار به ماده 99 منشور سازمان ملل استناد کرد.

این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته و گوترش برای اولین بار آن را به کار برده، به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری در این باره انجام دهند.

به نوشته هیل، گوترش در نامه‌ای به خوزه خاویر دلا گاسکا لوپز دومینگز، رئیس شورای امنیت سازمان ملل، گفت که انتظار دارد «نظم عمومی به دلیل شرایط ناامیدکننده کاملاً از بین برود و حتی کمک‌های بشردوستانه محدود را غیرممکن کند».

استناد به ماده 99 به دبیر کل سازمان ملل اجازه می دهد تا توجه شورای امنیت را به «هر موضوعی که به نظر او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند» جلب کند.

گوترش نسبت به وضعیت «حتی بدتر» از جمله بیماری‌های همه‌گیر و افزایش فشار برای اعزام غیرنظامیان آواره به کشورهای اطراف هشدار داد.

این نامه حرکتی نادر و مهم از سوی دبیرکل سازمان ملل است که بارها خواستار آتش‌بس بین اسرائیل و حماس در میان افزایش تلفات و ویرانی غزه شده است که از سال 2007 تحت کنترل حماس است.

از زمان حمله غافلگیرانه حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر، جنگ اکنون نزدیک به دو ماه و با یک توقف یک هفته‌ای ادامه داشته است. به گفته وزارت بهداشت غزه، تعداد قربانیان در غزه به بیش از 16000 نفر رسیده است.

محاصره اسرائیل بر روی مایحتاج اولیه از جمله غذا، آب و سوخت، بحران انسانی در این منطقه را تشدید کرد.

در حالی که یک آتش‌بس یک هفته‌ای در ماه گذشته اجازه ورود کمک‌ها به این منطقه را داد، جنگ هفته گذشته از سر گرفته شد و به گفته گوترش شرایط فعلی انجام عملیات‌های بشردوستانه را «غیر ممکن» می‌کند.

گوترش نوشت: «در حالی که تحویل کالاها از طریق رفح ادامه دارد، مقادیر آن کافی نیست و از زمان پایان توقف کاهش یافته است. ما به سادگی قادر به دسترسی به نیازمندان در داخل غزه نیستیم.»

گوترش از شورای امنیت خواست تا «برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورد» و درخواست فوری خود را برای آتش‎بس بشردوستانه به منظور بازگرداندن وسایل حیاتی» و ارسال ایمن و به موقع کمک‌ها به غزه تکرار کرد.

سفیر اسرائیل در سازمان ملل در واکنشی خشمگین به اقدام دبیر کل سازمان ملل متحد،  گوترش را به حمایت از حماس متهم کرد و خواستار استعفای او شد و ادعا کرد که تصدی او به عنوان رئیس سازمان ملل «خطری برای صلح جهانی» است.