نظرسنجی‌ها درباره میزان مشارکت مردم و حضور در این دور از انتخابات چه می گوید؟ 

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، اوایل آبان‌ماه از 5هزار فرد بالای 18 سال ساکن در شهرها و روستاهای کشور دراین باره نظرسنجی کرده است. 

27.9 درصد مردم اعلام کردند که قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند، 7.4 درصد هم گفتند که احتمال شرکت در انتخابات امسال زیاد است. جمع این دو گروه حکایت از این دارد که 35.3 درصد شرکت‌کننده‌های این نظرسنجی در انتخابات امسال به احتمال زیاد رای می دهند. 

عکس اول

در مقابل این دو گروه 36 درصد گفتند که به هیچ وجه در انتخابات شرکت نمیکنند، 6.8 درصد هم احتمال کمی برای شرکت در انتخابات دادند، یعنی نظر 42.8 درصد از پاسخ دهنده ها برای رای دادن منفی بوده است. بیش از یک پنجم مردم یعنی  21.9 درصد هم برای مشارکت هنوز به تصمیم نهایی نرسیده اند. 

اگر به نظرسنجی 4 سال پیش ایسپا مراجعه کنیم، می بینیم که میل مردم به انتخابات افت محسوسی کرده است. مقایسه این نتایج با نظرسنجی انتخابات دور یازدهم نشان می دهد که تمایل مردم به شرکت در انتخابات در این چهار سال از 58 درصد به 35.3 درصد کاهش پیدا کرده است. البته نظرسنجی ها دقیقا همزمان نبوده و احتمالا میل به انتخابات تا اسفند ماه افزایش پیدا کند ولی اینکه به نزدیک دور قبل برسد، با اما و اگر های زیادی همراه است. چرا که معمولا در گذشته، میزان مشارکت در این فاصله بین 5 تا 10 درصد افزایش پیدا کرده است. 

عکس دوم

برای اینکه میزان دقت و نزدیکی اون به واقعیت این نظرسنجی سنجیده بشه، بد نیست تخمین‌های ایسپا در خصوص میزان مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات سال 1398 یعنی دور یازدهم مجلس و نتیجه رو ببینیم. 

طبق بررسی‌های ایسپا میزان مشارکت مردم در خرداد ماه سال 98، حدود 20 درصد پیش‌بینی شده و روند میزان مشارکت نشون میده که در روزهای آخر بهمن میزان مشارکت 27 درصد تخمین زده شده و نتیجه نهایی 26.2 درصد بوده که نشون میده، نظرسنجی‌ها نزدیک به اتفاقی بوده که در نهایت افتاده.

عکس سوم