به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ روز پنجشنبه برای شرکت در محاکمه کلاهبرداری مدنی خود به دادگاهی در نیویورک وارد شد، جایی که تیم دفاعی او استدلال می‌کند که شرکت خانوادگی رئیس جمهور سابق ایالات متحده ارزش دارایی‌های خود را دستکاری نکرده است تا از تامین مالی مطلوب برخوردار شود.

به نوشته رویترز، این محاکمه که در ماه اکتبر آغاز شد، یکی از چندین چالش حقوقی است که رئیس جمهور سابق در تلاش برای بازگشت به کاخ سفید با آن مواجه است.

قاضی ناظر دادگاه، آرتور انگورون، قبلاً حکم داده است که ترامپ و پسران بزرگسالش صورت‌های مالی را دستکاری کرده‌اند تا بانک‌ها و شرکت‌های بیمه را فریب دهند تا شرایط وام و بیمه بهتری ارائه کنند.

لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، به دنبال مجازات 250 میلیون دلاری است و خواهان محرومیت ترامپ از تجارت املاک و مستغلات در ایالت نیویورک است.

انتظار می‌رود ترامپ روز دوشنبه به عنوان آخرین شاهد شهادت دهد. او تخلفات خود را رد کرده و می‌گوید که جیمز، که یک دموکرات منتخب است، علیه او مغرض است.

او در بیرون از دادگاه به رسانه‌های خبری گفت: «تمام این پرونده یک تقلب است. کاری که آنها انجام داده‌اند این است که عدالت را سلاح کرده‌اند.»

طی چند هفته گذشته، تیم ترامپ بانکداران و سایرینی که با سازمان ترامپ تجارت می‌کردند را فراخوانده است تا شهادت دهند که در تصمیم‌گیری برای وام دادن به شرکت او، تنها به ارزش‌گذاری‌های ترامپ اعتماد نکرده‌اند.

روز پنجشنبه، الی بارتوف، استاد حسابداری دانشگاه نیویورک، که برای شرکت ترامپ کار نمی‌کند، شهادت داد که متوجه شده است که این شرکت در یکی از ارزیابی‌های خود اشتباه حسابداری کرده است. اما او گفت که هیچ مدرکی دال بر تقلب در حسابداری نمی‌بیند.

او شهادت داد: «هیچ یک از این اتهامات توجیهی نداشت.»

ترامپ، پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، قبلاً یک بار به عنوان شاهد در دادگاه حضور داشته است. او ماه گذشته، از رفتار ناعادلانه شکایت کرد و اذعان کرد که در برخی از اسناد در قلب پرونده کلاهبرداری نقش داشته است.

او همچنین در موارد دیگر در دادگاه حاضر شده است تا از روی صندلی متهم برای شرکت کنندگان بدرخشد و شکایات خود را به دوربین‌های تلویزیونی در خارج از دادگاه منتقل کند.

پس از اینکه ترامپ عکسی از منشی اصلی قاضی با چاک شومر، سناتور دموکرات ایالات متحده در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرد و به دروغ کارمند شومر را «دوست دختر» نامید، انگورون در این پرونده دستوراتی را صادر کرده است که ترامپ و وکلایش را در مورد صحبت علنی درباره کارکنان دادگاه محدود می‌کند.

انگورون گفت که این پست دادگاه را غرق در تهدیدهای حامیان ترامپ کرد. ترامپ در حال اعتراض به این دستورات است.

طی چند هفته گذشته، بانکداران و سایرینی که با سازمان ترامپ معامله می‌کردند، برای دفاع از خود شهادت دادند که در تصمیم‌گیری برای معامله با شرکتش، تنها به ارزش‌گذاری‌های ترامپ متکی نبودند.

ترامپ می‌گوید ارزش‌گذاری‌های مشکوک ضرری نداشت.

او گفت: «ما هیچ اشتباهی نکردیم، قربانی نداشتیم. بانک ما را دوست دارد.»

ترامپ با چهار کیفرخواست جنایی فدرال و ایالتی غیرمرتبط از جمله دو مورد به دلیل تلاش‌هایش برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 مواجه است.

او در تمام این موارد خود را بی‌گناه دانسته است.

هیچ یک از این پرونده‌ها پیشتازی او را در رقابت برای به چالش کشیدن جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات در انتخابات نوامبر آینده، کاهش نداده‌اند.