به گزارش اکوایران، نامزد جو بایدن برای جانشینی وزارت امور خارجه ایالات متحده در روز پنجشنبه اعلام کرد که توافق هسته‌ای دوران اوباما مرده است. این اظهارات نشان می‌دهد که دولت بایدن از تلاش برای احیای این توافق دست کشیده است.

به نوشته واشنگتن تایمز، کِرت کمپبل، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور هند و اقیانوسیه که بایدن او را به عنوان معاون وزیر امور خارجه معرفی کرده است، گفت که ازسرگیری توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ (برجام) دیگر روی میز نیست.

او در جلسه تأیید صلاحیت خود در کمیته روابط خارجی سنا گفت: «فکر نمی‌کنم کسی معتقد باشد که در شرایط کنونی، فرصتی برای بازگشت به برجام وجود دارد. این موضوع دیگر در دستور کار نیست».

جمهوری‌خواهان می‌گویند که تلاش دولت بایدن در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ برای تمدید یا احیای برجام که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، خطرناک بوده و باعث شد که نگرانی‌های امنیتی آمریکا از بابت ایران تشدید شود.

دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ روی کار آمد و مذاکرات را به سمت بازگرداندن توافقی در ازای محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌های اقتصادی علیه این کشورها را لغو می‌کرد، آغاز کرد. گفت‌وگوها در اکتبر ۲۰۲۲ و در بحبوحه افزایش غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران شکست خورد.

سیاست بایدن در قبال ایران در ماه‌های بعد از آن نیز با واکنش شدید منتقدان مواجه شد. در آن زمان، گزارشاتی منتشر شد که دولت آمریکا قصد دارد در ازای آزادی چند تبعه ایرانی‌آمریکایی از زندان تهران، ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی را آزاد کند.

بر اساس این توافق، ۶ میلیارد دلار از در کره جنوبی به قطر منتقل شد. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از این تبادل خشمگین شده و قول داده‌اند که دسترسی ایران به این وجوه را مسدود کنند.

پس از حمله ۷ اکتبر حماس نیز دولت بایدن گفت که با قطر به تفاهمی رسیده که ایران نتواند به ۶ میلیارد دلار خود دسترسی داشته باشد. اخیراً، کنگره کنترل جمهوری‌خواهان قطعنامه‌ای را تصویب کرد که هدف آن ممانعت از دریافت این پول توسط تهران است.

در این میان، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه کاخ سفید در ماه نوامبر ۱۰ میلیارد دلار دیگر از پول‌های ایران را آزاد کرده است. این پول حاصل فروش برق و گاز ایران به عراق بود که به خاطر تحریم‌های آمریکا امکان واریز آن به حساب‌های تهران وجود نداشت. واشنگتن با تمدید معافیت‌های تحریمی دوره‌ای ۱۲۰ روزه به بغداد اجازه داد تا این پول‌ها را تنها برای مصارف بشردوستانه در اختیار ایران قرار دهد.

جیمز ریش، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آیداهو و عضو کمیته روابط خارجی سنا طی جلسه تأیید صلاحیت کمپبل پرسید: «واقعاً هدف دولت از آزادکردن این وجوه چه بود؟ اول که ۶ میلیارد دلار را آزاد کرد، متحیر شدم؛ بعداً و بدتر از آن، یک معافیت تحریمی ۱۰ میلیارد دلاری دیگر را صادر کرد. به من کمک کنید تا علت این اقدام را بفهمم».

کمپبل با دفاع از این اقدام کاخ سفید، پاسخ داد: «دولت هیچ تحریمی علیه ایران را لغو نکرده است».

او افزود: «من نگرانی‌ها در مورد ۶ میلیارد دلار را می‌فهمم و شما می‌دانید که این هنوز پول خرج نشده است. تمام این وجوه در یک حساب قرار دارند».

او خاطرنشان کرد: «ما کاملاً اطمینان داریم که اگر این پول برداشت شود، به طور خاص برای مردم ایران و برای مصارف بشردوستانه استفاده خواهد شد».

کمپبل افزود: «اما من فقط می‌خواهم تأکید کنم که در حال حاضر، نقش ایران مغایر با منافع ما بوده و باید بیشتر مراقب باشیم».

او همچنین اذعان کرد: «ما باید پیامی نظامی بفرستیم مبنی بر اینکه قطعاً پاسخی سخت به اقدامات تحریک‌آمیز خواهیم داد. ما باید ایران را از نظر دیپلماتیک و بین‌المللی منزوی کنیم».