به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه گفت کانادا و ایالات متحده اصرار دارند که قبل از این که اتاوا صادرات دوربین‌های پهپاد به ترکیه را از سر بگیرد، آنکارا باید عضویت سوئد در ناتو را تائید کند.

بنا به گزارش رویترز، اردوغان اواخر روز پنج‌شنبه در راه بازگشت از یونان به خبرنگاران گفت که ایالات متحده با کانادا در مورد این موضوع به توافق رسیده است، اما این پارلمان ترکیه است که باید در مورد پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو تصمیم گیری کند. اردوغان در اواخر اکتبر این لایحه را به پارلمان فرستاد.

زمانی که اردوغان در کنفرانس ناتو در ماه ژوئیه درباره دادن چراغ سبز به سوئد صحبت کرد، کانادا، عضو دیگر ناتو بی سر و صدا با بازگشایی مذاکرات با ترکیه درباره لغو کنترل صادرات قطعات هواپیماهای بدون سرنشین از جمله تجهیزات اپتیکی موافقت کرد.

اردوغان گفت: «در مورد دوربین‌های پهپادی که از آن‌ها می‌خواستیم، کانادا اصرار دارد: سوئد، سوئد. ایالات متحده هم همان را تکرار می‌کند.»

ترکیه در اکتبر 2021 درخواست خرید 40 جنگنده اف-16 شرکت لاکهید مارتین و 79 کیت مدرن‌سازی برای هواپیماهای جنگی موجود خود را داد.

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده از این قرارداد فروش 20 میلیارد دلاری حمایت می‌کند، اما کنگره به دلیل تأخیر ترکیه در گسترش ناتو و عضویت سوئد مخالفت‌هایی دارد.

اردوغان گفت: «اگر شما کنگره خود را دارید، من هم پارلمان خود را دارم. شما می‌گویید که پس از موافقت کنگره در بحث اف-16 قدمی برمی‌دارید. من هم پارلمان دارم.»

او افزود: «اگر ما دو متحد ناتو هستیم، پس آنچه را که لازم است همزمان و در همبستگی انجام دهید، و پارلمان ما هم تصمیم لازم را خواهد گرفت.»