به گزارش اکوایران، با ادامه جنگ در غزه، حوثی‌های یمن اخیراً حملات موشکی و پهپادی را به اهداف اسرائیلی و آمریکایی انجام داده‌اند، امری که نگرانی‌ها را نسبت به گسترش جنگ در متطقه شدت بخشیده است.

موقعیت حوثی‌ها که به اندازه کافی به آبراه‌های استراتژیک دریای سرخ نزدیک هستند، باعث شده که نگرانی‌ها از بابت اختلال در کشتیرانی بین المللی نیز افزایش یابد.

دو مقام ارشد دفاعی اسرائیل به نیویورک‌تایمز  گفته‌اند که محافل دفاعی و اطلاعاتی اسرائیل از حملات اخیر حوثی ها نگران شده‌اند و این تهدید را به اندازه کافی جدی می دانند که اطلاعات نظامی واحد ویژه‌ای را برای تهدیدات یمن ایجاد کرده است. به گفته آن‌ها، در سال‌های اخیر، اطلاعات اسرائیل پیش‌بینی کرده بود که جنگ بعدی در چندین جبهه انجام می شود و به حوثی‌ها و دیگر نیروهای مقاومت منطقه اشاره داشته‌اند.

در حال حاضر، حوثی‌ها از نزدیکی خود به خطوط اصلی کشتیرانی برای حمله به کشتی‌های تجاری و تهدید کشتی‌های جنگی ایالات متحده استفاده کرده‌اند. روز پنجشنبه، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که حملات حوثی‌ها تهدیدی برای تشدید تنش ها در منطقه است: «این به وضوح خطری برای گسترش و تعمیق بالقوه درگیری است».

حوثی یمن

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران به نیویورک‌تایمز گفته: «این بازی برای گروهی مانند حوثی‌ها که نه تنها سرسخت هستند، بلکه چیزهای کمی برای از دست دادن دارند، دشوار نیست. نقاط تنش زیادی وجود دارد. هر چه جنگ بیش‌تر ادامه یابد، خطر خارج شدن کامل تنش‌ها از کنترل بیش‌تر می شود».

سرلشکر محمدعلی القادری از فرماندهان نیروی دریایی حوثی‌ها درباره حملات روز یکشنبه گفت: «آب‌های سرزمین ما به گورستان کشتی‌های دشمن صهیونیستی تبدیل خواهد شد».

واشنگتن این تهدید را جدی می‌گیرد. این هفته کاخ سفید تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه در امور یمن را برای مشورت با متحدان منطقه‌ای در مورد چگونگی حفاظت از امنیت دریایی در دریای سرخ و خلیج عدن به خلیج فارس اعزام کرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، به گفته دو مقام آمریکایی و یک مقام ارشد دفاعی غربی، در واشنگتن و تل‌آویو، استراتژیست‌های نظامی برای مهار حوثی‌ها،  حملاتی به یمن را در نظر گرفته‌اند. این دو مقام آمریکایی گفتند که مقامات آمریکایی اهداف اولیه حوثی‌ها در یمن را در صورتی که دولت بایدن دستور حملات تلافی جویانه بدهد، آماده کرده‌اند، اما تا کنون، به گفته آنها، واشنگتن نمی‌خواهد یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را به به راه بیاندازد. اسرائیل هم‌چنین واکنش خود را به حملات حزب‌الله و حوثی‌ها کاهش داده است.

حوثی یمن

فرماندهان ارتش فعلی و سابق ایالات متحده گفتند که پدافند هوایی اسرائیل به اندازه توانایی دارند که موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده از یمن به سمت اسرائیل را سرنگون کند، اما تهدید آب‌های بین‌المللی چالش بزرگ‌تری است. ژنرال کنت مکنزی جونیور، رئیس سابق فرماندهی مرکزی ارتش گفت: «توانایی آنها برای صدمه زدن به اسرائیل بسیار بسیار محدود است. خطر بزرگ‌تر استفاده از مین یا موشک‌های کروز کوتاه برد در باب المندب است».

یک مقام بلندپایه نظامی اسرائیل به نیویورک‌تایمز گفته که اگر موشک بالستیک حوثی‌ها به اسرائیل اصابت کند و خسارات قابل توجهی وارد کند یا غیرنظامیان را بکشد، پاسخ ندادن برای اسرائیل بسیار دشوار خواهد بود.

به گفته تحلیلگران نظامی، اسرائیل در چند سال گذشته همکاری نظامی و اطلاعاتی قوی با کشورهای عربی خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی و بحرین ایجاد کرده است که از اهداف حوثی ها آگاهی دارند و تجربه مبارزه با آنها را دارند.