به گزارش اکوایران، هم‌زمان با تشدید حملات علیه مراکز مرتبط با ایالات متحده در عراق و سوریه، سفارت آمریکا در بغداد با هفت خمپاره هدف قرار گرفت.

یک مقام ارتش آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته که روز جمعه هفت گلوله خمپاره در محوطه سفارت ایالات متحده در بغداد فرود آمد که به نظر می‌‌رسد بزرگ‌ترین حمله در نوع خود در دوره اخیر باشد.

نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه نیز روز جمعه حداقل پنج بار دیگر هدف حملات موشکی و هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفتند. یک مقام دفاعی دیگر ایالات متحده گفت که این نیروها سه بار در پایگاه‌های مختلف در سوریه و دو بار در پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب بغداد هدف گرفته شدند.

این حملات از اواسط اکتبر، زمانی که نیروهای مقاومت  به دلیل حمایت واشنگتن از اسرائیل در جنگ غزه، شروع به هدف قرار دادن دارایی‌های ایالات متحده در عراق و سوریه کردند، بیش‌ترین حملاتی بود که در یک روز در منطقه به ثبت رسید.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در تماسی با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، این حملات را محکوم کرد و گروه‌های مسلح مقاومت کتائب حزب الله و جنبش النُجَباء را مسئول دلیل هدف قرار دادن اخیر پرسنل آمریکایی برشمرد.

این اولین حمله به سفارت آمریکا در بغداد طی بیش از یک سال گذشته بود که ظاهراً نشان از گسترش دامنه اهداف داردد. در هفته‌‌های اخیر ده‌ها پایگاه نظامی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند مورد حمله قرار گرفته‌اند و ترس از گسترش درگیری منطقه‌ای را افزایش داده است.

هیچ گروه مشخصی مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفت، اما حملات قبلی علیه نیروهای آمریکایی توسط شبه‌نظامیان تحت پرچم مقاومت اسلامی در عراق انجام شده است.

مقام مذکور  نظامی آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، احتمال داده که شلیک‌های بیشتری به سفارت انجام شده که به داخل محوطه نرسیده است. مقامات آمریکایی گفته‌اند که حملات روز جمعه آسیبی به همراه نداشت و حمله به سفارت خسارات بسیار جزئی وارد کرد.

صدای انفجار در نزدیکی سفارت، در مرکز بغداد، حدود ساعت 4 صبح روز جمعه شنیده شد و آژیرهایی به صدا درآمد که مردم را به پناه گرفتن دعوت می‌کرد.رسانه‌های دولتی بغداد گفتند که این حمله به مقر یک آژانس امنیتی عراق آسیب رساند.

این مقام دفاعی گفته که نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه از 17 اکتبر حداقل 84 بار مورد حمله قرار گرفته‌اند. ایالات متحده نیز با مجموعه‌ای از حملات به آن‌ها پاسخ داده که منجر به کشته شدن حداقل 15 شبه نظامی در عراق و بیش از 7 نفر در سوریه شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا از نیروهای امنیتی عراق خواست تا فوراً عاملان حملات را شناسایی و دستگیر کنند.

این حملات چالشی برای السودانی محسوب می‌شود که متعهد شده از دیپلمات‌های خارجی محافظت کند و برای تمرکز بر اقتصاد شکننده مشور به سرمایه‌گذاری خارجی از جمله ایالات متحده محتاج است. در بیانیه دفتر وی آمده که السودانی به آژانس‌های امنیتی دستور داد تا عاملان این حمله را تعقیب کنند و آن‌ها را به عنوان «گروه های سرکش و قانون‌شکن که به هیچ وجه نماینده اراده مردم عراق نیستند» توصیف کرد.