به گزارش اکوایران، هم‌زمان با حمله اخیر حوثی‌های یمن به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در دریای سرخ، ریاض از واشنگتن خواسته تا خویشتن‌داری پیشه کند.

دو منبع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند، عربستان سعودی از ایالات متحده خواسته تا در واکنش به حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ خویشتن‌داری نشان دهد، زیرا ریاض به دنبال مهار سرریز جنگ حماس و اسرائیل به باقی منطقه است.

حوثی‌ها یکی از چندین گروه در «محور مقاومت» منطقه هستند که از زمان آغاز درگیری در 7 اکتبر، به اهداف اسرائیل و ایالات متحده حمله می‌کنند. نقش‌آفرینی آن‌ها بر مخاطرات گسترش درگیری افزوده و تهدیدی برای خطوط دریایی هستند که حجم قابل توجهی از نفت جهان را حمل‌ونقل می‌کنند.

با تشدید حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در هفته‌های گذشته، دو منبع آشنا با تفکر سعودی به رویترز گفتند که پیام پیشی گرفتن خویشتن‌داری ریاض به واشنگتن با هدف جلوگیری از تشدید بیشتر تنش است. این منابع افزودند که ریاض تا کنون از نحوه مدیریت این وضعیت توسط ایالات متحده خرسند بوده است. یکی از این منابع گفت: «آن‌ها آمریکایی‌ها را در این مورد و این‌که باید جنگ غزه متوقف شود، تحت فشار قرار دادند».

از آن‌جایی که عربستان سعودی برای توقف «جنگ وحشیانه» غزه فشار می آورد، دیپلماسی این کشور نشان‌دهنده سیاست گسترده‌تری با هدف ارتقای ثبات منطقه پس از سال‌ها رویارویی با ایران و متحدانش است.

ریاض با تمرکز بر توسعه و تنوع بخشیدن به اقتصادش، در سال جاری میلادی روابط خود را با تهران عادی کرد و به دنبال خروج از جنگی است که نزدیک به 9 سال است با حوثی‌ها در یمن به راه انداخته است.

منابع مذکور به رویترز گفته‌اند که عربستان سعودی به دنبال پیشبرد روند صلح یمن در بجبوحه جنگ در غزه بوده و از این بابت نگران است که این روند از مسیر خارج شود. یمن بیش از یک سال است که از آرامش نسبی برخوردار است و این به واسطه مذاکرات مستقیم صلح بین مقامات سعودی و حوثی‌ها بوده است.

منابعی در محور مقاومت به رویترز گفته‌اند که حملات حوثی‌ها بخشی از تلاش برای اعمال فشار بر واشنگتن برای وادار کردن اسرائیل به توقف حمله به غزه است -هدفی که ایران با عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه در آن اشتراک دارند. یکی دیگر از این منابع گفت که تهران به دنبال «جنگ همه جانبه در منطقه» نیست و خطر ورود مستقیم به آن را در نظر دارد.

یک منبع دیپلماتیک مدعی شده که تهران و واشنگتن از زمان آغاز جنگ حماس و اسرائیل از طریق واسطه‌ها درباره حملات حوثی‌ها پیام‌هایی مبادله کرده‌اند. این دیپلمات که به ادعای رویترز در تبادل پیام‌ها نقش داشته، گفته که هر دو خواستار خویشتن‌داری شده‌اند.