به گزارش اکوایران، روز پنجشنبه زمانی که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، جنگ اسرائیل در غزه را محکوم کرد و واکنش محدودی از سوی ولادیمیر پوتین، میزبان خود دریافت کرد، سکوتی ناخوشایند در کرملین حاکم شد.

به نوشته المانیتور، پوتین در مورد همکاری و روابط دوجانبه با تهران حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، اما در مورد غزه سکوت اختیار کرد. در حالی که روسیه در درخواست خود برای آتش بس پر سر و صدا بوده و پس از حمله 7 اکتبر میزبان هیئتی از حماس بوده است، اما از سرزنش کردن صریح اسرائیل خودداری کرده است. و در حالی که ارتش اسرائیل در دو ماه گذشته گهگاه به اهدافی در سوریه حمله کرده است- کشوری که متحد نزدیک مسکو است – روسیه به طرف دیگری نگاه کرده است.

به نظر می‌رسد در این دیدار طرف ایرانی انتظار بیش‌تری داشت و در مسکو اظهار شد که رسیدگی جهانی به جنگ غزه ضروری است و جنگ اسرائیل نسل کشی خوانده شد. در این دیدار رئیسی از «شهادت بیش از 6000 کودک فلسطینی در دستان رژیم جنایتکار صهیونیستی» ابراز تاسف کرد و گفت: «متاسفانه، این جنایات توسط ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی حمایت می‌شود و در میان سکوت و بی‌تفاوتی نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر رخ می‌دهد». سفر رئیس جمهور ایران به روسیه در راستای کمپین دیپلماتیک مستمر تهران برای به حداکثر رساندن فشار بر اسرائیل بود.

پخش زنده از تلویزیون

مقامات ایرانی هرگونه نقش داشتن در حمله حماس در 7 اکتبر علیه اسرائیل را رد می‌کنند، اما این گروه را به خاطر پیروزی «حماسی» آن تحسین کرده‌اند. ایران طی دو ماه گذشته مکررا هشدار داده است که ادامه حملات اسرائیل ممکن است جنگ را در سرتاسر منطقه گسترش دهد و «جبهه مقاومت» را فعال کند.

با این حال، در جریان نشست مسکو که به طور زنده از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، رئیس جمهور روسیه به اظهارات رئیسی درباره اسرائیل اشاره نکرد و هیچ اشاره دیگری نیز به جنگ غزه نکرد.

در عوض، پوتین بر «فصل جدید» در روابط دوجانبه تهران-مسکو تمرکز کرد که حوزه‌های مختلفی از جمله ترانزیت، انرژی، کشاورزی و علم را در بر می‌گیرد. وی بر رشد 20 درصدی حجم تجارت دوجانبه تاکید کرد که ارزش کل آن در سال گذشته به مرز 5 میلیارد دلار رسیده است.

اتحاد ایران و روسیه از زمان حمله مسکو به اوکراین به طور تصاعدی رشد کرده است. مقامات اوکراینی و غربی ادعا می‌کنند که ایران در جریان این درگیری به روسیه هواپیماهای بدون سرنشین ارسال کرده است، که از آن‌ها برای وارد کردن خسارات عظیم به اهداف اوکراینی استفاده شده است، اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

هر دو کشور تحت فشار تحریم‌های غرب هستند و دو طرف به طور فزاینده‌ای برای یافتن راه حل‌هایی برای دور زدن آن‌ها تلاش می‌کنند. به عنوان مثال، تهران و مسکو مشتاق هستند به سمت دلارزدایی حرکت کنند، پول ایالات متحده را از تجارت خود حذف کنند، چیزی که به نظر آن‌ها یک توافق برد-برد است. رئیس کل بانک مرکزی ایران در سفر به مسکو رئیسی را همراهی می‌کرد و برای گفت‌وگوهای پیرامون این همکاری‌ها با همتای روس خود دیدار کرد.

نزدیک شدن دولت رئیسی به روسیه باعث انتقاد در داخل از سوی نیروهای میانه‌رو شده است که روسیه را یک شریک «غیرقابل اعتماد» می‌دانند. اظهارنظر عجیب پوتین در جلسه پنجشنبه نیز مورد توجه منتقدان رئیس جمهور ایران قرار گرفته است.