به گزارش اکوایران، به گفته چند تن از مقامات ارشد شرکت کننده در مذاکرات، عربستان سعودی در تلاش برای تغییر تمرکز از کشورهای تولیدکننده نفت و گاز، در مذاکرات تغییرات آب و هوایی سازمان ملل مانع‌تراشی می‌کند و بر ریاست آن، امارات متحده عربی، فشار می‌آورد.

به گفته فایننشال‌تایمز، مذاکره کنندگان و مقامات اروپایی گفتند که سلطان الجابر، رئیس نشست تغییرات اقلیمی کوپ و رئیس شرکت ملی نفت ابوظبی «تحت فشار زیادی» از سوی عربستان سعودی قرار دارد.

یکی از مقامات خلیج فارس گفت که سعودی‌ها از نحوه رسیدگی امارات متحده عربی به مذاکرات در دبی راضی نیستند. یک فرد مطلع در این‌ باره گفت، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، برادر ناتنی محمد بن سلمان نشست عمومی برنامه ریزی شده خود در سازمان ملل را در روز شنبه پس از اینکه در جریان مذاکرات قرار گرفت، از دست داد.

کارتل نفتی اوپک تحت سلطه عربستان نیز شکایت کرده است که مذاکرات به دنبال اعمال «فشار نامناسب علیه سوخت‌های فسیلی» است که واکنش وزرای اروپایی را به دنبال داشت.

هیثم الغیس، مدیر اجرایی نفت کویت که به عنوان دبیرکل کارتل فعالیت می‌کند، در نامه‌ای به کشورهای عضو اوپک، از آنها خواسته است که «هر آزمایش یا فرمولی را که انرژی، یعنی سوخت‌های فسیلی را به جای انتشار گازهای گلخانه‌ای هدف قرار می‌دهد، رد کنند.» این موضوع اولین بار توسط رویترز گزارش شد.

ترزا ریبرا، معاون نخست‌وزیر اسپانیا و رئیس تیم مذاکره‌کننده نشست تغییرات اقلیمی کوپ اتحادیه اروپا، گفت: «منزجر کننده است که کشورهای اوپک در مقابل رسیدن به نقطه‌ای که باید باشد، تلاش می‌کنند. ما در مورد خلاص شدن کامل از سوخت‌های فسیلی صحبت نمی‌کنیم، اما تا زمانی که شرایط را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌گونه‌ای ایجاد نکنیم که قطع تدریجی را تضمین کند، این اتفاق نمی‌افتد. ما همچنان به سرمایه‌گذاری تریلیون‌ها پول ادامه خواهیم داد که به اقلیم ما آسیب می‌رساند.»

جنیفر مورگان، نماینده آب و هوای آلمان، گفت که نگران است که همه کشورها «به طور سازنده تعامل نداشته باشند» و اگنس پانیر روناچر، وزیر انرژی فرانسه گفت که از فشار اوپک «متحیر» و «عصبانی» شده است.

پانیر روناچر گفت: «من روی ریاست نشست تغییرات اقلیمی کوپ حساب می‌کنم که تحت تأثیر این اعلامیه‌ها قرار نگیرد و به توافقی برسیم که هدف روشنی برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی را تأیید می‌کند.»

ووپکه هوکسترا، کمیسر آب و هوای اتحادیه اروپا از شرکت کنندگان نشست خواست اجازه ندهند که مذاکرات از مسیر خارج شود. او گفت: «نام بازی فراتر از علاقه شخصی تعریف شده است.»

عربستان سعودی بزرگترین تولیدکننده و تاثیرگذارترین عضو از 13 کشور اوپک است. سایر اعضای گروه شامل عراق و امارات متحده عربی هستند، در حالی که گروه اوپک پلاس از 10 کشور دیگر از جمله روسیه، مکزیک و قزاقستان تشکیل شده است.

این کارتل در سال گذشته در مقابله با هرگونه تهدیدی برای تولید نفت و گاز بسیار تهاجمی‌تر شده است. این کشور چندین بار به آژانس بین المللی انرژی به دلیل مخالفت با پروژه‌های جدید سوخت فسیلی حمله کرده است.

اوپک آژانس بین المللی انرژی را متهم به بی‌ثباتی در بازارهای انرژی و قرار دادن جهان در مسیر بحران انرژی در آینده کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید که تقاضای نفت، گاز و زغال‌سنگ همگی قرار است تا قبل از پایان این دهه به اوج خود برسد، اما اقدامات تهاجمی‌تر دولتی لازم است تا شاهد کاهش قابل توجه تقاضا برای مقابله با تغییرات آب و هوایی باشیم.

اوپک استدلال می‌کند که تقاضای نفت به دلیل رشد جمعیت و اقتصاد همچنان در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۴۵ حدود ۱۵ درصد بیشتر شود.

مسئله آینده سوخت‌های فسیلی به موضوع تعیین‌کننده نشست تبدیل شده است و در حالی که مذاکرات وارد چهار روز پایانی خود می‌شود، به تنش‌های ژئوپلیتیکی دامن می‌زند.

فعالان روز شنبه در غرفه اوپک در کنفرانس دوبی تحصن کردند و از ریاست نشست خواستند از بیانیه اوپک فاصله بگیرد.

ریاست کوپ در مورد اوپک اظهار نظری نکرد اما به بیانیه جمعه جابر اشاره کرد که در آن آمده او امیدوار است کشورها در مورد «سوخت‌های فسیلی که شامل انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی مطابق با آنچه قبلاً گفتم؛ انتقال عادلانه، منصفانه، معقولانه و منظم به توافق برسند.»

تینا استگ، فرستاده آب و هوای جمهوری جزایر مارشال، گفت که حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی «قابل مذاکره» نیست.

او گفت: «هیچ چیز به اندازه سوخت‌های فسیلی، رفاه و آینده همه مردم روی زمین، از جمله همه شهروندان کشورهای اوپک را در معرض خطر قرار نمی‌دهد.»