به گزارش اکوایران، ایالات متحده، در تلاش برای مهار گسترش جنگ اسرائیل در غزه، متحدان خود را برای گسترش یک نیروی دریایی چندملیتی در راستای رسیدگی به افزایش هشداردهنده حملات به کشتی‌های تجاری در حال حرکت در نزدیکی یمن که تهدیدی قابل توجه برای کشتی‌رانی جهانی است، آماده می‌کند.

پس از آنکه حوثی‌های یمنی، موشک‌ها و پهپادهای یک طرفه را به سمت چندین کشتی شلیک کردند و حداقل یکی را در هفته‌های اخیر ربودند، کاخ سفید می‌گوید که این یک «واکنش طبیعی» است.

به گزارش واشنگتن‌پست، اما هنوز مشخص نیست که آیا ایالات متحده و شرکای آن می‌توانند حوثی‌ها را بازدارند یا درخواست‌های اسرائیل برای اقدامی قهرآمیز را کنار بگذارند. اقداماتی مانند حملات نظامی یا تروریستی اعلام کردن حوثی‌ها می‌تواند تلاش‌های سازمان ملل، ایالات متحده و سایرین را برای پایان دادن به درگیری داخلی فاجعه‌بار در یمن پیچیده کند.

حملات حوثی ها خشم گسترده‌تر در سراسر خاورمیانه در مورد حمله اسرائیل به غزه را پر رنگ کرده است. جنگی که محله‌ها را با خاک یکسان کرده، حدود 18000 نفر را کشته و فاجعه انسانی را به دنبال داشته است و موجی از حملات تلافی جویانه به منافع ایالات متحده و اسرائیل در منطقه را برانگیخته است.

روز شنبه، حوثی‌ها اعلام کردند که هر کشتی را که به اسرائیل سفر کند و برای ارسال کمک‌های بشردوستانه در غزه توقف نکند، هدف قرار خواهند داد. این گروه گفت: «کشتی‌هایی که هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارند یا به آنجا سفر نمی‌کنند، اجازه عبور خواهند داشت.»

تزاچی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل درباره تهدید حوثی‌ها با رئیس جمهور بایدن و رهبران آلمان، فرانسه و انگلیس صحبت کرده و به آنها گفته است که «اسرائیل به جهان زمان می‌دهد تا سازماندهی و از آن جلوگیری کند.»

او به کانال 12 اسرائیل گفت: «اگر هیچ سازمان بین‌المللی وجود نداشته باشد - زیرا این یک مشکل جهانی است - ما برای رفع بسته شدن مسیر کشتیرانی وارد عمل خواهیم شد.»

یک مقام ارشد دولت، به شرط ناشناس ماندن گفت طرح دولت بایدن گسترش گروه ضربت ترکیبی 153 است، یک واحد نظامی متمرکز بر دریای سرخ و خلیج عدن. این بخشی از نیروهای دریایی ترکیبی است، گروهی با 39 کشور عضو که مقر آن در بحرین است.

CTF-153 توسط یک افسر نیروی دریایی ایالات متحده رهبری می شود اما مسئولیت آن تغییر می‌کند. یک فرمانده مصری قبلاً بر آن نظارت داشت. این واحد به فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده، معاون دریاسالار برد کوپر، که او نیز در بحرین مستقر است، گزارش می‌دهد.

یک مقام دفاعی آمریکایی که با این موضوع آشناست، گفت که بسیاری از کشورها در جلوگیری از اختلال در حمل و نقل تجاری در این بخش از جهان ذی‌نفع هستند، نکته‌ای که با پیشرفت مذاکرات، مقامات دولت به سایر کشورها تاکید کرده‌اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز پنجشنبه به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «تمرکز ما این است که اطمینان حاصل کنیم که منابع نظامی کافی برای جلوگیری از تهدیدات حوثی‌ها برای تجارت دریایی در دریای سرخ و آب‌های اطراف آن وجود دارد. ما در واقع شاهد علاقه چندین متحد کلیدی به موضوع بودیم.»

او هیچ یک از کشورهای «همفکر» دیگر را معرفی نکرد. پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع با خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان سعودی، «برای گفتگو درباره تهدیدات حوثی‌ها علیه آزادی کشتیرانی در دریای سرخ» صحبت کرده است. ژنرال چارلز کیو براون جونیور، رئیس ستاد مشترک ارتش، گفتگوی مشابهی با همتای فرانسوی خود داشته است و روز شنبه یک کشتی فرانسوی دو پهپاد را که ظاهراً از یمن پرتاب شده بودند، سرنگون کرد.

آمریکا

میک مولروی، یکی از مقامات پنتاگون در دوران دولت ترامپ با تجربه گسترده در خاورمیانه گفت استفاده از نیروی امنیتی دریایی برای حفاظت از آبراه‌های منطقه ایده خوبی است. بر اساس ارزیابی او اما یافتن کشتی‌های کافی برای اجرای مؤثر آن می‌تواند چالش برانگیز باشد. او گفت: «ایالات‌متحده می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد، اما ممکن است نیاز به جابجایی کشتی‌ها از مناطق دیگر داشته باشد.»

رهبر حوثی‌ها، عبدالمالک الحوثی، چند روز پس از حمله مرزی حماس که منجر به حمله اسرائیل شد، هشدار داد که در صورت عبور از «خطوط قرمز»، از جمله اگر ایالات متحده در غزه مداخله کند، جنگجویانش تلافی خواهند کرد. به گزارش شبکه خبری «مسیره» که توسط حوثی‌ها اداره می‌شود، او گفت، با «حملات موشکی، راهپیمایی و گزینه‌های نظامی» این کار را انجام خواهند داد. او به «هماهنگی» با دیگر گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه اذعان کرد و گفت: «ما آماده‌ایم تا با تمام توان مداخله کنیم.»

تهدید او احتمالا در آن زمان نادیده گرفته شد. توجه جهانی بر تهاجم زمینی قریب‌الوقوع اسرائیل به غزه و ترس از گسترش درگیری در جنوب لبنان و همچنین در سوریه و عراق، متمرکز شد. در 19 اکتبر، حوثی‌ها اولین حمله اخیر خود را انجام دادند؛ موشک های کروز به سمت اسرائیل که توسط ناوشکن یو اس‌اس‌کارنی، ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در دریای سرخ سرنگون شدند.

دریای سرخ

در 19 نوامبر، حوثی‌ها یک کشتی تجاری به نام گلکسی لیدر را در دریای سرخ ربودند و 25 خدمه آن را به اسارت گرفتند.

مقامات گفتند که یک هفته بعد، ناوشکن یو اس‌اس‌میسون، ناوشکن دیگر نیروی دریایی، به تماس اضطراری در خلیج عدن از یک کشتی تجاری به نام M/V سنترال پارک پاسخ داد، در حالی که پنج مرد مسلح تلاش کردند کشتی را تصرف کنند. آنها توسط پرسنل آمریکایی دستگیر شدند. مقامات پنتاگون گفته‌اند که فکر می‌کنند این افراد سومالیایی بوده‌اند، اما مشخص نکرده‌اند که آیا این موضوع صحت دارد یا نه. مقامات دفاعی گفتند ساعاتی بعد حداقل یک موشک بالستیک از یمن به سمت میسون و سنترال پارک پرتاب شد.

مقامات دفاعی گفتند که کارنی یک هواپیمای بدون سرنشین از یمن را در 29 نوامبر در حالی که به سمت کشتی جنگی حرکت می‌کرد، سرنگون کرد، اگرچه مشخص نیست که چگونه از این پهپاد استفاده می‌شود.

در اوایل ماه جاری، نیروهای حوثی چهار حمله را علیه سه کشتی تجاری در دریای سرخ انجام دادند. به گفته مقامات دفاعی، موشک های بالستیک M/V  یونیتی اکسپلورر، M/V شماره 9 و M/V سوفی II را مورد اصابت قرار دادند. کارنی که به تماس‌های اضطراری مربوطه پاسخ داد، یک هواپیمای بدون سرنشین را نیز سرنگون کرد.

به گفته تحلیلگران، به نظر می‌رسد حوثی‌ها محاسبه کرده‌اند که حملات آنها مزایای بیشتری نسبت به خطرات دارد، و موضعی را اتخاذ کرده‌اند که با احساسات شدید حمایت از فلسطین در یمن طنین‌انداز می‌شود، و موقعیتی که جایگاه و به رسمیت شناختن جنبش را در منطقه از جمله در میان گروه‌های مورد حمایت ایران تقویت می‌کند.

در میان این گروه‌ها، حوثی‌ها احتمالاً کمترین محدودیت را دارند و هیچ شریک سیاسی برای پاسخگویی یا نیروی نظامی رقیبی ندارند.

مصطفی نعمان، تحلیلگر، نویسنده و دیپلمات پیشین یمنی، روز جمعه در نشست خبری چتم هاوس درباره یمن گفت: «آنها فشار زیادی در داخل ندارند.» او گفت: «فکر می‌کنم آن‌ها پروایی ندارند که آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها به آنها حمله کنند، زیرا این اتفاق حوثی‌ها را به یک نیروی «مقاومت» واقعی تبدیل می‌کند.»

حملات حوثی‌ها – و هرگونه پاسخی از سوی ایالات متحده و متحدانش به آن‌ها – می‌تواند به آرام کردن شکایت‌های داخلی از حوثی‌ها به دلیل عدم ارائه خدمات و سایر منافع به مردم کمک کند.

او گفت: «در جنگ، مردم چیزی نمی‌خواهند. حوثی‌ها می‌توانند هر کاری می‌خواهند انجام ‌دهند.»

گرگوری دی. جانسن، یکی از همکاران غیر مقیم در موسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن، گفت که این وضعیت ایالات متحده را با گزینه های محدودی مواجه کرده است. او گفت که دولت ترامپ حوثی‌ها را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرده بود، اما دولت بایدن تا حدودی این را لغو کرد زیرا توانایی کاهش بحران انسانی در یمن را محدود می‌کرد.

جانسون گفت: «واضح است که ایالات متحده در مورد وارد شدن در هر نوع درگیری نظامی محتاط است، اما اگر ایالات متحده کاری انجام ندهد، حوثی‌ها به احتمال زیاد به تشدید تنش ادامه خواهند داد، همانطور که در دو ماه گذشته اتفاق افتاده است.»

کربی روز پنج‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا بایدن در مورد حذف حوثی‌ها از فهرست گروه‌های تروریستی باید تجدیدنظر کند، گفت: «ما این تصمیم را بررسی می‌کنیم.»

فریعه المسلمی، پژوهشگر در چتهام هاوس با تمرکز بر یمن و خلیج فارس گفت که عربستان سعودی - دشمن حوثی‌ها در طول جنگ داخلی - به طور متناقض یکی از معدود کشورهایی است که ممکن است اهرم فشاری با شبه نظامیان یمنی داشته باشد، زیرا دو طرف در حال مذاکره درباره شرایط آتش‌بسی هستند که هر دو به شدت خواهان آن هستند.

اما سعودی‌ها احتمالاً طرف ناامیدتر بودند و می‌خواستند خود را از جنگی که به اعتبار بین‌المللی این کشور آسیب رسانده بود، برنامه جاه‌طلبانه داخلی آن‌ها را تهدید کرده بود و هیچ یک از نتایج مطلوب از جمله نابودی یا حتی تحقیر حوثی‌ها را به دست نیاورد، نجات بدهند.

مسلمی با اشاره به حوثی‌ها گفت: «آنها کاملاً مطمئن هستند که هر چقدر هم که تنش‌ها را افزایش دهند، به توافق آنها با سعودی‌ها لطمه نمی‌زند.»

در صنعا، پایتخت تحت کنترل حوثی‌ها، برخی از ساکنان معتقدند که پایان حمله اسرائیل تنها راه حل است. رضوان محمد بن محمد، 48 ساله، یک مدیر انبار گفت: «آنچه در فلسطین اتفاق می‌افتد یک جنایت بزرگ است و نباید تحمل شود. ما به هیچ واکنشی از سوی آمریکا یا اسرائیل اهمیت نمی‌دهیم.»