به گزارش اکوایران، در بحبوحه وخامت شرایط انسانی در نوار غزه، سفرای کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازدید از گذرگاه رفح به مصر سفر کردند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، تنها چند روز پس از آن که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد که هزاران نفر در منطقه محاصره شده فلسطینی «به سادگی از گرسنگی می میرند»، بیش از ده سفیر از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه برای بازدید از مرز با نوار غزه به مصر رفتند.

خوزه د لا گاسکا، نماینده اکوادور در سازمان ملل پس از نشست آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) به خبرنگاران گفت: «واقعیت حتی بدتر از آن چیزی است که کلمات می توانند بیان کنند. ما باید ببینیم... ما شاهد خواهیم بود که چه اتفاقی می افتد و چه کاری می توانیم انجام دهیم تا به وضعیت رسیدگی کنیم.

فیلیپ لازارینی، مدیر آنروا، وضعیت را «انفجار نظم مدنی» را توصیف کرد، چرا که اهالی غزه‌ که روزهاست که غذا نخورده‌اند، مراکز توزیع کمک‌ها غارت می‌کننند و کامیون‌ها را در جاده‌ها متوقف می‌کردند و سعی می‌کندند تدارکات را برای خانواده‌های خود تامین کنند. لازارینی گفت: «کمک کافی وجود ندارد. گرسنگی در غزه حاکم است. بیش‌تر مردم یک روز، دو روز، سه روز چیزی نخورده اند... بیش‌تر مردم فقط روی بلوک‌های بتنی می‌خوابند».

اکثریت قریب به اتفاق جمعیت 2.3 میلیون نفری این محدوده محصور از خانه‌های خود رانده شده‌اند.

امارات متحده عربی و مصر سفر روز دوشنبه سفرای مذکور را به رفح ترتیب دادند -گذرگاهی که کمک‌های بشردوستانه محدود و تحویل سوخت به غزه از طریق آن انجام می‌شود. این در حالی است که شورای 15 عضوی امنیت در حال مذاکره درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای است که از طرف‌های درگیر می‌خواهد «اجازه استفاده از زمین، دریا و هوا را برای کمک به سراسر غزه بدهند». این قطعنامه هم‌چنین یک مکانیسم نظارت بر کمک‌های سازمان ملل در نوار غزه را پیشنهاد می‌کند. هر چند هنوز مشخص نیست که چه زمانی پیش نویس قطعنامه می تواند به رای گذاشته شود.

گذرگاه رفح

سفیر امارات متحده عربی در سازمان ملل، لانا نصیبه، گفت که هدف از این سفر «مشاهده دست اول آنچه از نظر گسترش عملیات بشردوستانه که نیازهای مردم فلسطین در غزه را برآورده می کند» است. او خاطرنشان کرد که این دیدار رسمی شورای امنیت نبود.

ایالات متحده که قطعنامه اخیر شورای امنیت پیرامون جنگ غزه را وتو کرده، نماینده‌ای را برای این سفر اعزام نکرده است. فرانسه و گابن نیز در سفر به رفح نمایندگانی اعزام نکردند. 

گوترش روز یکشنبه در شبکه های اجتماعی نوشت: «من از شورای امنیت خواستم برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در غزه فشار بیاورد و درخواست خود را برای آتش بس بشردوستانه تکرار کردم. متأسفانه شورای امنیت موفق به انجام آن نشد».  گوترش روز جمعه خطاب به شورای امنیت گفت: «نیمی از مردم شمال و بیش از یک سوم آوارگان جنوب به سادگی از گرسنگی می‌میرند».

در همین شرایط، گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل بازدید هیات سازمان ملل از مرز غزه را «مغرضانه» خواند و ادعا کرد این موضوع نشان‌دهنده آن است که «شورا فقط به فکر ساکنان غزه است و رنج ساکنان جنوب [اسرائیل] و همچنین سرنوشت ربوده‌شدگان را نادیده می گیرد». او مدعی شد: «بازدید اشتباه هیات شورای امنیت که تا به امروز حماس را محکوم نکرده است، هرگونه مشروعیت تصمیماتش درباره جنگ در غزه را بی‌اعتبار می‌سازد. این شرم‌آور است».