به گزارش اکوایران، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که روسیه و ایران کار بر روی یک «توافق بزرگ جدید بین دولتی» را تسریع خواهند کرد. در این بیانیه به جزئیات این توافق که در بحبوحه روابط سیاسی، تجاری و نظامی فزاینده بین مسکو و تهران به دست آمده اشاره نشده است.

به گزارش رویترز، روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد وزرای خارجه دو کشور در یک تماس تلفنی روز دوشنبه برای تسریع کار بر روی توافق که در «مرحله بالایی از آمادگی» بود، موافقت کردند.

هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کرملین با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، پنج ساعت گفتگو کرد.

کرملین ماه گذشته گفت که روسیه و ایران در حال توسعه روابط خود «از جمله در زمینه همکاری‌های نظامی-فنی» هستند، اما از اظهار نظر درباره اظهار نظر کاخ سفید مبنی بر اینکه ایران ممکن است در حال بررسی ارائه موشک‌های بالستیک به روسیه باشد، خودداری کرد.

جمهوری اسلامی ایران حامی اصلی حماس، دشمن اسرائیل است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه تلفنی با پوتین گفت و گو کرد و ناخرسندی خود را از همکاری «خطرناک» روسیه و ایران ابراز داشت.

مقامات ایرانی گفته‌اند همکاری نظامی با روسیه روز به روز در حال گسترش است. ایران ماه گذشته اعلام کرد که تمهیدات با روسیه را نهایی کرده است تا جت‌های جنگنده Su-35، بالگردهای تهاجمی Mi-28 و هواپیماهای آموزشی خلبانی Yak-130 را در اختیار روسیه قرار دهد.