به گزارش اکوایران، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، زمانی که کمی بیش از یک سال پیش در کنار همتای اوکراینی خود در کاخ سفید ایستاده بود، قول داد آمریکا از اوکراین «تا هر زمان که طول بکشد» حمایت کند. این تعهدی است که او مدت‌هاست در 22 ماه پس از تهاجم بی‌دلیل روسیه تکرار کرده است. روز سه‌شنبه، در حالی که ولادیمیر زلنسکی در سفری دیگر در واشنگتن بود، در حالی که شرایط به کلی تغییر کرده، بایدن متعهد شد که ایالات متحده تسلیحات و تجهیزات حیاتی را «تا زمانی که بتوانیم» ارائه خواهد کرد.

به گفته سی‌ان‌ان، به نظر می‌رسد که این تغییر لحن آرام، واقعیتی را تصدیق می‌کند که پس از درخواست ساعت یازدهم زلنسکی برای کمک بیشتر، آشکارتر شد؛ حمایت آمریکا از اوکراین نه تضمینی است و نه تعهدی بی‌پایان. آنچه در آینده برای اوکراین پیش می‌آید - زمستان سخت حملات روسیه به زیرساخت‌های اوکراین که با چشم‌انداز محو شدن کمک از کنگره بدتر شده است - دلهره‌آور است.

مقامات دولت بایدن می‌گویند که هم ایالات متحده و هم اوکراین می‌دانند که اگر این کشور بخواهد روس‌ها را بیشتر به عقب براند و موقعیت مذاکره مطلوب‌تری را پس از رسیدن به زمان مذاکرات صلح تضمین کند، باید استراتژی خود را در سال آینده تغییر دهد.

دو مقام دفاعی آمریکا گفتند مقامات اوکراینی، از جمله رستم اومروف، وزیر دفاع اوکراین، در هفته‌های اخیر از همتایان آمریکایی خود خواسته‌اند که با مقامات ارشد نظامی آمریکا رودررویی بیشتری داشته باشند، زیرا متوجه شده‌اند که «چیزی باید در نحوه جنگ اوکراین با روسیه تغییر کند.»

مقامات گفتند که در پاسخ، ایالات متحده تصمیم گرفته است که به ژنرال آنتونیو آگوتو، که در حال حاضر فرماندهی نیروهای مشترک مستقر در ویسبادن، آلمان موسوم به «گروه کمک امنیتی- اوکراین» را رهبری می‌کند، اجازه دهد تا برای مشاوره طولانی‌تر به نیروهای اوکراینی وارد اوکراین شود.

مقامات توضیح دادند که پیش از این، مقامات دولت بایدن تمایلی نداشتند به نیروهای ارشد نظامی اجازه دهند برای دوره‌های طولانی در اوکراین بمانند تا به مقامات نظامی اوکراینی در مورد کمپین خود علیه روسیه مشاوره دهند، زیرا این نگرانی وجود داشت که روسیه آنها را به عنوان عروسک گردان عملیات اوکراین تصور کند.

اما ایالات متحده اکنون معتقد است که داشتن آگوتو در آنجا برای تسهیل اشتراک گذاری اطلاعات بهتر و بازی‌های جنگی بین ایالات‌متحده و اوکراین مهم خواهد بود.

این همکاری می‌تواند به کاهش برخی از اختلافات بین ایالات متحده و اوکراین در مورد بهترین روش برای انجام جنگ علیه روسیه کمک کند. ایالات متحده می‌خواست اوکراین بیشتر بر جنوب تمرکز کند و معتقد بود که از نظر استراتژیک مهمتر از شرق است. اما زلنسکی و مشاورانش موافق نبودند.

یکی از مقامات گفت: «برخی از مقامات ایالات متحده از اینکه اوکراین مدام ضد حمله خود را به تعویق می‌اندازد، امری که به روسیه اجازه داده خطوط دفاعی خود را به میزان قابل توجهی تقویت کند، ناامید شده بودند، استحکامی که ایالات متحده در هنگام شروع آموزش اوکراینی‌ها در مورد تسلیحات ترکیبی و جنگ مکانیزه پیش‌بینی نمی‌کرد.

ایالات متحده با اوکراین این امکان را مطرح کرده است که در حرکت رو به جلو، اوکراینی‌ها روی حفظ قلمروی که از قبل کنترل کرده‌اند و ساختن آن تا جایی که روسیه نتواند آن را به زور تصاحب کند، تمرکز کنند. به اصطلاح استراتژی «نگه‌دار و بساز.»

اما این یک راه حل بلندمدت نیست، زیرا روس‌ها به در هم کوبیدن مواضع اوکراینی‌ها ادامه می‌دهند و این توانایی را دارند که صفوف خود را دوباره پر کنند و به گونه‌ای مسلح شوند که اوکراین نمی‌تواند.

سفر روز سه‌شنبه به پایتخت آمریکا با آنچه رهبر اوکراین در اولین سفر دوران جنگ خود به خارج از اوکراین در دسامبر 2022 تجربه کرد، فاصله زیادی داشت.

زمانی که زلنسکی یک سال پیش به دیدار بایدن رفت، استقبال گرم دو حزبی وجود داشت. زلنسکی روز سه‌شنبه به‌جای تشویق ایستاده، پرچم‌های برافراشته اوکراین و تضمین سلاح‌های بیشتر از سوی کنگره، خود را در برابر دیوار مخالف جمهوری‌خواهان دید که خواستار قوانین سخت‌تر مهاجرت قبل از تصویب کمک‌های جدید هستند.

بعید به نظر می‌رسد که بن‌بست در مورد مهاجرت تا پایان هفته و تعطیلی موقت کنگره برای تعطیلات سال نو از بین برود، اگرچه مذاکره کنندگان در جلسه روز سه‌شنبه گفتند پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

سناتور میچ مک کانل، جمهوری خواه ارشد سنا و از حامیان قوی اوکراین، تصویب سریع یک بسته را «عملاً غیرممکن» خواند.

بایدن در طول مذاکرات در دفتر بیضی میهمان اوکراینی خود را تشویق کرد و به زلنسکی گفت که نمی‌خواهد او «امید» را از دست بدهد.

بایدن در حالی که آتشی پشت سر او در شومینه به صدا درآمده بود، گفت: «کنگره باید قبل از تعطیلات، قبل از اینکه بزرگترین هدیه کریسمس را به پوتین بدهند، بودجه تکمیلی را برای اوکراین تصویب کند.»

با این حال، از قبل واضح بود که درخواست‌های حضوری زلنسکی که در طول جنگ 22 ماهه بسیار موفق بود، دیگر وزن سابق را ندارد، و توانایی او در تغییر موضع جمهوری‌خواهان محدود شده است.

سناتور جان کورنین، جمهوری‌خواه تگزاس، پس از جلسه سناتورها در اتاق منسفیلد در کنگره گفت: «نمی‌دانم او اصلاً تغییری ایجاد کرده است یا نه.» در کنفرانس مشترک زلنسکی با بایدن به نظر می‌رسید حتی او نیز واقعیت را تصدیق کرده است. او درباره دیدارش با جمهوری‌خواهان گفت: «آن‌ها بسیار مثبت بودند، اما می‌دانیم که باید کلمات را از نتایج عملی جدا کنیم.»

این اختلافات تا حدی به این دلیل است که موضوع اصلی بن‌بست - قوانین سختگیرانه‌تر که تعداد مهاجران عبوری از مرز جنوبی ایالات متحده را محدود می‌کند - کاملاً خارج از کنترل زلنسکی است. او در جریان گفتگو با نمایندگان مجلس از موضع‌گیری در این خصوص خودداری کرد.

سناتور مارکوین مولین، جمهوری‌خواه اوکلاهاما گفت از کمک‌های بیشتر به اوکراین در صورتی که با سیاست‌های مرزی سخت‌تر مرتبط باشد حمایت می‌کند. او گفت زلنسکی به اختلافات مهاجرتی که مانع توافق برای کمک‌های بیشتر می‌شود، وارد نشد.

پس از خروج زلنسکی از کنگره، مذاکرات در مورد پناهندگان ادامه یافت و مذاکره‌کنندگان ارشد با الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی دیدار کردند تا به حل اختلافات خود ادامه دهند. دو طرف بر سر تعدادی از پیشنهادها، از جمله اقداماتی که دموکرات‌ها می‌گویند بسیار افراطی هستند، اختلاف نظر داشتند و مشخص نیست که آیا رهبران کنگره هفته آینده اعضای کنگره را برای ادامه مذاکرات در واشنگتن نگه خواهند داشت یا نه.

در کنفرانس خبری خود با زلنسکی، بایدن به دنبال شرمنده کردن جمهوری‌خواهان برای تصویب کمک‌های جدید بود، با این استدلال که این کار به نفع رئیس‌جمهور روسیه است و مجری برنامه تلویزیون دولتی روسیه از جمهوری‌خواهان به دلیل ممانعت از تصویب کمک‌های جدید اوکراین در هفته گذشته تمجید کرده است.

بایدن گفت: «اگر مبلغان روسی از شما تجلیل می‌کنند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که درباره کاری که انجام می‌دهید تجدید نظر کنید.»

با این حال، فراتر از مناقشه مهاجرت، این واقعیت وجود دارد که توانایی اوکراین برای بیرون راندن روسیه از قلمرو خود پس از اینکه حمله متقابل که مدت‌ها مورد انتظار بود در دستیابی به هدف خود برای بازپس‌گیری خاک اوکراین ناکام ماند، مورد بازبینی قرار گرفته است.

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، پس از دیدار با زلنسکی گفت: «ما به بیان روشنی از استراتژی نیاز داریم تا به اوکراین اجازه دهیم پیروز شود، و تاکنون پاسخ‌های آنها ناکافی بوده و شفافیت و جزئیاتی را که درخواست کرده‌ایم به ما ارائه نکرده است.» این نشان می‌دهد که حتی حل و فصل اختلافات مهاجرتی لزوماً به تأیید فوری کمک اوکراین منجر نمی‌شود.

برخی از جمهوری‌خواهان، به‌ویژه آن‌هایی که نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هستند، شروع به تشدید انتقادات خود از رویکرد زلنسکی کرده‌اند و اکنون می‌گویند که این امر اجتناب‌ناپذیر است که کی‌یف باید در نهایت سرزمین‌های خود را به روسیه واگذار کند.

سناتور جی دی ونس از اوهایو گفت: «اگر به میزان ناهماهنگی ارتش‌ها نگاه کنید، واقعاً هیچ راهی که از طریق مذاکره انجام نشود برای صلح وجود ندارد. من نمی‌گویم این چیز خوبی است، نمی‌گویم خوب است که روسیه به اوکراین حمله کرد، نمی‌گویم خوب است که اوکراین باید قلمرو خود را واگذار کند، اما آنها با وجود صدها میلیارد دلار کمک آمریکا پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند.»

ونس گفت: «زلنسکی درباره این حقیقت صادق بود که آنها مشکلات راهبردی دارند و برخی مسائل باید حل شوند. من از آن قدردانی می‌کنم، فکر نمی‌کنم ماهیت گفتگو در واشنگتن تغییر کند.»

زلنسکی در کنفرانس خبری خود با بایدن، چشم‌انداز واگذاری قلمرو را «احمقانه» خواند.

تفاوت‌های ماندگار در رویکرد، دیدار روز سه‌شنبه را برای زلنسکی، که خود اولین تنش‌های واقعی در وحدت ملی را در داخل کشورش از زمان آغاز جنگ تجربه می‌کند، حیاتی‌تر کرد.

بایدن و دیگر دموکرات‌ها در مقابل به دنبال استفاده از حضور او برای هشدار نسبت به عواقب پیروزی روسیه بودند. بایدن در جریان کنفرانس خبری خود گفت: «بدون بودجه تکمیلی، ما به سرعت در حال پایان دادن به توانایی خود برای کمک به اوکراین برای پاسخگویی به خواسته‌های عملیاتی فوری هستیم. پوتین روی شکست ایالات متحده در ارائه خدمات برای اوکراین حساب می‌کند. ما باید، باید، باید ثابت کنیم که او اشتباه می‌کند.»