به گزارش اکوایران، ارمنستان و آذربایجان در اولین گام برای عادی‌سازی روابط، اسرای جنگی را مبادله می‌کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، ارمنستان و آذربایجان اسرای جنگی را مبادله کردند. این اولین گام در جهت عادی‌سازی روابط میان دو طرف از زمانی است که باکو کنترل منطقه قره باغ را طی یک حمله یک روزه پاییزی به دست گرفت، محسوب می‌شود.

این اولین بار پس از حمله برق‌آساب ماه سپتامبر است که این دو همسایه زندانیان خود را مبادله می.کنند. عملیات نظامی آذربایجان به حدود سه دهه کنترل جدایی‌طلبان ارمنی بر قره.باغ پایان داد و ده‌ها هزار ارمنی مجبور به فرار از منطقه شدند.

مذاکرات صلح -با میانجیگری جداگانه اتحادیه اروپا، ایالات متحده و روسیه- از آن زمان تاکنون متوقف شده است، هر چند هر دو کشور می‌گویند ممکن است تا پایان سال جاری میلادی توافق صلح امضا شود.

کمیسیون دولتی اسیران جنگی آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد آذربایجان 32 نظامی ارمنی و ارمنستان دو نظامی آذربایجانی را آزاد کردند. نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در صفحه فیس بوک خود فهرستی از 32 سرباز ارمنی آزاد شده را منتشر کرد.

این مبادله پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته باکو و ایروان بیانیه مشترکی منتشر کردند که در آن متعهد به دستیابی به «صلح مورد انتظار در منطقه» و «مبادله اسیران جنگی» شدند. این مبادله مورد استقبال همه میانجی‌گران درگیری قرار گرفت.

آذربایجان ارمنستان

تبادل اسرا امیدها را برای احیای گفتگوهای رو در رو بین پاشینیان و الهام علی‌اف، رهبر آذربایجان افزایش داد. این دو بارها برای گفت‌وگوهای عادی‌سازی با میانجی‌گری چارلز میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا، با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

اما این روند از ماه اکتبر متوقف شده است، زمانی که علی‌اف از شرکت در مذاکرات با پاشینیان در اسپانیا خودداری و فرانسه را به جانبداری از ایروان متهم کرد. قرار بود امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و اولاف شولز، صدراعظم آلمان،  به عنوان میانجی در این مذاکرات به میشل بپیوندند.

تاکنون هیچ پیشرفت قابل مشاهده‌ای در تلاش‌های اتحادیه اروپا برای سازماندهی دور تازه مذاکرات صورت نگرفته است.

آذربایجان همچنین از شرکت در مذاکرات با ارمنستان که برای 20 نوامبر در ایالات متحده برنامه‌ریزی شده بود، به دلیل آن‌چه موضع «مغرضانه» واشنگتن خواند، خودداری کرد.

روسیه، دلال سنتی قدرت منطقه‌ای، که درگیر تهاجم شدید خود به اوکراین است، شاهد کاهش نفوذ خود در قفقاز بوده است.