به گزارش اکوایران، اسیکیبا منطقه‌ای غنی از نفت و گاز است که گویا و ونزوئلا هر دو ادعایی نسبت به آن دارند و اکنون به نظر می‌رسد این ادعاها، منشا نگرانی و تنش شده است.

رفراندومی که اخیرا در ونزوئلا برگزار شده از مردم خواسته به «برنامه قرار گرفتن اسیکیبا در ونزوئلا» رای دهند. طبق نتایج به دست آمده، 95 درصد از مردم ونزوئلا با این برنامه و به نوعی با ادعای رئیس‌جمهور خود موافقت کرده‌اند.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در حال حاضر وضعیت سیاسی نامطلوبی دارد. به زودی انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور برگزار خواهد شد و بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند او محبوبیت خود را از دست داده است.

به نظر می‌رسد مادورو با طرح مسئله اسیکیبا، سعی دارد ماجرا را به تنش نظامی بکشاند و از این طریق عمر ریاست‌جمهوری خود را هم طولانی‌تر کند. برخی از تحلیل‌گران می‌گویند همان‌طور که در اوکراین، به دلیل جنگ، انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار نشده و همچنان ولودیمیر زلنسکی قدرت را در اختیار دارد، در ونزوئلا هم اگر جنگی رخ دهد، مادورو می‌خواهد همین سیاست را در پیش بگیرد.

ریشه درگیری‌های اخیر، تصمیمی است که دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اسیکیبا گرفته و به دنبال آن، رئیس‌جمهوری ونزوئلا واکنش‌هایی نسبت به رای این دیوان نشان داده تا بتواند رضایت مردم کشور خودش را در این قضیه جلب کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخیرا تنش‌های نظامی در مرز گویان و ونزوئلا افزایش پیدا کرده است. به این ترتیب شاهد شرایطی بحرانی میان دو کشور هستیم.

در این ویدیو توضیح داده‌ایم که چطور تنش‌ها بر سر اسیکیبا می‌تواند به جنگ میان گویا و ونزوئلا ختم شود.