به گزارش اکوایران، ونزوئلا اعلام کرده که قادر نیست هزینه لازم برای لایروبی دریاچه ساحلی ماکایبو را که برای صادرات نفت کلیدی است پرداخت کند. این ناتوانی مانع از برنامه افزایش محموله‌های صادرات انرژی توسط شرکت شورون از این کشور آمریکای جنوبی می‌شود.

بر اساس سندی که بلومبرگ و برخی افراد نزدیک مشاهده کرده‌اند، دولت نامه‌ای به شرکت کشتی‌سازی هلندی آی اچ سی ارسال کرده و اعلام کرده که قادر نیست هزینه‌های لایروبی برای حفاری دریاچه ماراکایبو را بپردازد. در این نامه به تحریم‌های اقتصادی کشور ونزوئلا اشاره شده که محدودیت مالی برای این کشور به وجود آورده است.

افراد مطلع از مسأله از بلومبرگ خواستند که نامشان علنی نشود.

یک سخنگوی شورون بدون آنکه اظهار نظری درباره لایروبی داشته باشد گفت شورون به دنبال حمایت ایمن و عملکرد قابل اطمینان در ونزوئلا مطابق با تحریم های بین المللی ایالات متحده است. کشتی سازی آی اچ سی و شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

‌دریاچه ماراکایبو در ورودی دریای کارائیب پس از یک قرن ترافیک سنگین تولید نفت از گل و لای پر شده است. شرکت شورون از ونزوئلا خواسته است تا با پاکسازی دریاچه مانع از به گل نشستن کشتی ها شود. این شرکت قصد دارد میزان محموله ها را از ۳۰۰ هزار بشکه در هر محموله در ماه آوریل به ۵۰۰ هزار بشکه افزایش دهد.

پس از کاهش محدودیت های آمریکا در اواخر سال قبل، شورون تولید نفت در ونزوئلا را افزایش داده است در مارس ۲۰۲۲ مادرو هدف تولید دو میلیون بشکه ای رغ برای نفت تعیین کرد ولی ونزوئلا موفق نشده این سطح تولید را محقق کند زیرا یک فساد گسترده میلیارد ها درآمد نفتی را ناپدید کرده است.

 بازار سیاه ارز در ترکیه

نورالدین نباتی وزیر خزانه‌داری و دارایی ترکیه اعلام کرد ترکیه اقداماتی را برای ریشه کن کردن نرخ دو گانه ارز که در ماه های اخیر پدیدار شده به کار گرفته است. با گسترش محدودیت ها در بانک های ترکیه برای کنترل ارزش لیر در هفته های قبل از انتخابات ،در بازار بزرگ استانبول یک بازار ثانویه ارز ایجاد شده که در آن جا معامله گران ارزهایی مثل دلار را با نرخی بالاتر از بازار بین بانکی معامله می کنند.

نباتی اعلام کرد که اگر بازار ثانویه ای برای معاملات ارز شکل گرفته باشد و نرخ دوگانه میان معاملات بانک مرکزی و بازار آزاد وجود داشته باشد منعکس کننده اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز است. افزایش انتظارات کاهش لیر پس از انتخابات ترکیه ، بانک‌مرکزی را بر آن داشته تا اقداماتی را برای دفاع از لیر انجام دهد.

شهاب کاوچی اوغلو رییس بانک مرکزی ترکیه پیش از او در همین هفته وجود نرخ ثانویه برای ارز در بازار ازاد را تکذیب کرده بود.

وزیر دارایی اعلام کرد که ترکیه با اقداماتی انتظارات کاهشی نرخ ارز را خواهد شکست.