به گزارش اکوایران، پس از آن‌که حوثی‌های یمن مسئولیت یک سری حملات در دریای سرخ را بر عهده گرفت، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید این گروه را «تهدیدی برای آزادی دریانوردی برای کشتیرانی تجاری» خواند. 

به نوشته خبرگزاری فرانسه، سالیوان در جریان سفر به اسرائیل به خبرنگاران گفت: «ایالات متحده با جامعه بین‌الملل و با شرکای منطقه‌ای برای مقابله با این تهدید در حال همکاری هستیم».

هم‌چنین به نوشته اسپوتنیک، او ادعا کرد: «ایران باید حملات حوثی‌ها در دریای سرخ را متوقف کند، زیرا به آن‌ها سلاح می‌دهد. ما معتقدیم که ایران می‌تواند حملات حوثی‌ها را متوقف کند».

در همین شرایط، به نوشته العربیه، شرکت امنیت دریایی بریتانیایی آمبری روز جمعه در یادداشتی مشاوره ای اعلام کرد، کشتی کانتینری ام‌اس‌سی پلاتیوم3 متعلق به سوئیس با پرچم لیبریا هنگام حرکت به سمت شمال در حدود 22 مایل دریایی جنوب غربی بندر موخا یمن هدف قرار گرفت.

این کشتی عازم بندر جده عربستان بود و آمبری در ارزیابی خود گفت که احتمالاً کشتی کانتینری اخطار حوثی‌های یمن را دریافت کرده است که از طریق دریای سرخ عبور نکند. آمبری گفت که کشتی به حرکت خود به سمت شمال ادامه داد و تقریباً 30 دقیقه بعد مسیر خود را 180 درجه تغییر داد تا به سمت جنوب به سمت تنگه باب المندب حرکت کند.

این سومین حادثه در آب‌های دریایی سرخ است که به حوثی‌ها منتسب شده است. حوثی‌ها شب گذشته اعلام کرده بودند که یک عملیات نظامی علیه کشتی کانتینری مرسک متعلق به دانمارک انجام داده‌اند و مستقیماً با یک پهپاد به آن حمله کرده‌اند. روز جمعه هم یک مقام دفاعی ایالات‌متحده و یک شرکت اطلاعاتی خصوصی گفتند، یک کشتی باری با پرچم لیبریا پس از اصابت موشکی که از یمن تحت کنترل شورشیان حوثی پرتاب شده بود، در دریای سرخ آتش گرفت.