به گزارش اکوایران، کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرده است که از خروج رئیس‌جمهور از ناتو بدون تأیید سنا یا تصویب قانون در کنگره جلوگیری می‌کند.

به نوشته پایگاه هیل، این اقدام که توسط مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه و تیم کین دموکرات رهبری می‌شود، در قانون سالانه مجوز دفاع ملی گنجانده شده است که روز پنجشنبه در مجلس تصویب شد و در انتظار امضای جو بایدن، رئیس جمهور است.

این ماده بر تعهد کنگره به ائتلاف ناتو تاکید می‌کند، اتحادی که دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ هدف خشم او بوده است. این ائتلاف در دوران بایدن، به ویژه پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه 2022، اهمیتی دوباره پیدا کرده است.

کین در بیانیه‌ای گفت: «ناتو در پاسخ به جنگ پوتین در اوکراین و چالش‌های فزاینده در سراسر جهان قوی عمل کرده است. این قانون بر حمایت ایالات متحده از این اتحاد مهم که برای امنیت ملی ما اساسی است، تاکید می‌کند. همچنین پیامی قوی به اقتدارگرایان در سراسر جهان می‌فرستد که جهان آزاد متحد باقی می‌ماند.»

روبیو گفت که این اقدام به عنوان ابزاری حیاتی برای نظارت کنگره عمل می‌کند.

وی در بیانیه ای گفت: «ما باید اطمینان حاصل کنیم که از منافع ملی خود و از امنیت متحدان دموکراتیک خود محافظت می‌کنیم.»

بایدن در دوران ریاست جمهوری خود سرمایه گذاری‌های عمیقی در ائتلاف ناتو انجام داده و نیروها و منابع نظامی بیشتری را برای نمایش قدرت در برابر جنگ پوتین به اروپا اختصاص داده است. او همچنین بر گسترش ائتلاف با گنجاندن فنلاند و تلاش‌های مداوم برای تضمین الحاق کامل سوئد نظارت داشته است.

ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری، اظهارات متناقضی درباره این ائتلاف داشته است. حامیان رئیس جمهور سابق می‌گویند صحبت‌های تند و انتقادات او از ائتلاف ناتو برای الهام بخشیدن به کشورهای عضو، برای انجام تعهدات خود برای رساندن هزینه‌های دفاعی خود به 2 درصد و کاهش بار روی دوش ایالات متحده بوده است.

اما منتقدان ترامپ می‌گویند که لفاظی‌های رئیس جمهور سابق باعث تضعیف وحدت و اراده ائتلاف می‌شود. آن‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که ترامپ ممکن است تعهد ایالات متحده به پیمان دفاع متقابل ائتلاف را کنار بگذارد یا آمریکا را به طور کامل از ناتو خارج کند.