به گزارش اکوایران، برای 74 سال، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی مهمترین اتحاد نظامی آمریکا بوده است. رؤسای جمهور هر دو حزب آمریکا ناتو را نیرویی می‌دانند که نفوذ ایالات متحده را با متحد کردن کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس برای دفاع از یکدیگر افزایش می‌دهد.

اما دونالد ترامپ به صراحت گفته است که ناتو را عامل اسراف منابع آمریکایی توسط «مفت‌خورها» می‌داند. ترامپ در کتاب خود در سال 2000 نوشت که «با عقب نشینی از اروپا سالانه میلیون‌ها دلار صرفه جویی می شود» و به عنوان رئیس جمهور، او بارها تهدید به خروج ایالات متحده از ائتلاف کرد.

با این حال، در حالی که ترامپ برای بازگشت به کاخ سفید تلاش می‌کند، در مورد نیات خود چیز زیادی نگفته است. وب‌سایت کمپین او حاوی یک جمله رمزآلود است: «ما باید فرآیندی را که تحت مدیریت من برای ارزیابی مجدد هدف اساسی ناتو و مأموریت ناتو آغاز کردیم، به پایان برسانیم.»

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، این خط مبهم باعث ایجاد ابهام و اضطراب زیادی در میان متحدان اروپایی و حامیان آمریکایی از نقش سنتی سیاست خارجی این کشور شده است.

جیمز استاوریدیس، دریاسالار چهار ستاره بازنشسته نیروی دریایی که فرمانده عالی نیروهای متحد ناتو بود، گفت: «در اروپا ترس زیادی وجود دارد که دوره ریاست جمهوری دوم ترامپ عملاً منجر به خروج ایالات متحده از ناتو شود.»

ناتو که پس از جنگ جهانی دوم برای حفظ صلح در اروپا و عمل به عنوان سنگری در برابر اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت، به ابزاری تبدیل شد که از طریق آن ایالات متحده با متحدان خود در مورد مسائل نظامی در سراسر جهان همکاری می‌کند.

اما مایکل آنتون، مقام امنیت ملی دولت ترامپ در جلسه‌ای به اروپایی‌ها گفته است کند که ترامپ ممکن است برای آن‌ها یک اولتیماتوم تعیین کند: اگر اعضای ناتو به اندازه کافی هزینه های نظامی خود را افزایش ندهند، او ایالات متحده را از ائتلاف خارج می‌کند.

ترامپ اخیرا به مجله تایمز گفت: «بالاترین اولویت من همیشه اول آمریکا بوده و خواهد ماند - دفاع از کشور خودمان، مرزهای خودمان، ارزش‌های خود، و مردم خودمان، از جمله مشاغل و رفاه آن‌ها.»