به گزارش اکوایران، وزارت کشور اوکراین روز جمعه اسقف اعظم کلیسای ارتدکس روسیه را که از حامیان جنگ 21 ماهه کرملین علیه کیف است، در فهرست افراد تحت تعقیب خود قرار داد. این اقدام پس از آن انجام شد که سرویس‌های امنیتی او را به مشارکت و تشویق جنگ علیه اوکراین متهم کردند.

به نوشته رویترز، از آن جا که پاتریارک کریل در روسیه است و تهدیدی برای دستگیری او وجود ندارد، این اقدامی صرفاً نمادین است. این آخرین گام در کمپین اوکراین برای مقابله با نفوذ کشیش‌هایی است که ادعا می‌کند با روسیه ارتباط نزدیک دارند و سعی در تضعیف جامعه اوکراین دارند.

مسیحیت ارتدکس مذهب غالب در اوکراین است و مقامات کیف علیه روحانیون مرتبط با شاخه‌ای از کلیسای ارتدکس که زمانی مستقیماً با کلیسای روسیه و کریل مرتبط بودند، پرونده جنایی تشکیل داده‌اند.

پارلمان کیف در حال بررسی لایحه‌ای است که این شاخه از کلیساهای ارتدکس را ممنوع می‌کند، شاخه‌ای که از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین بسیاری از اعضای خود را از دست داده‌ است. کلیسای ارتدکس اوکراین می‌گوید که در ماه مه 2022 تمام ارتباطات خود را با مسکو قطع کرده است.

سرویس امنیتی اوکراین ماه گذشته سندی صادر کرد که می‌گفت کریل به دلیل موقعیتش به عنوان «یکی از نزدیک‌ترین اطرافیان رهبری نظامی و سیاسی روسیه، حاکمیت اوکراین را نقض کرده است».

نیروهای امنیتی اوکراین ده‌ها پرونده جنایی از جمله اتهامات خیانت را علیه کشیشان و مقامات مرتبط با شاخه کلیسای مرتبط با مسکو تشکیل داده‌اند.

کریل این اقدامات را محکوم کرده و از رهبران روحانی در سراسر جهان درخواست کرده است تا اقدامات اوکراین علیه کلیسا را متوقف کنند.

یکی از مقامات ارشد کلیسای روسیه به خبرگزاری ریانوستی روسیه گفت که قرار دادن کریل در لیست تحت تعقیب «گامی است که به همان اندازه که مضحک است، قابل پیش بینی هم بوده است.»