به گزارش اکوایران، قرار است دو رهبر ارشد نظامی ایالات متحده به تل‌آویو سفر کرده تا در مورد چگونگی تغییر عملیات رزمی بزرگ علیه حماس به کمپینی محدودتر و جلوگیری از جنگی منطقه‌ای به کابینه اسرائیل مشاوره دهند. سفر آن‌ها در حالی انجام می‌شود که روز شنبه، شبه‌نظامیان حوثی انصارالله موجی از پهپادهای جنگی و تهاجمی را علیه کشتی‌های دریای سرخ به پرواز در آوردند. انصارالله گفته که تا پایان تجاوز اسرائیل به حمله خود ادامه خواهد داد.

به نوشته آسوشیتدپرس، فرماندهی مرکزی ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوشکن یواس‌اس کارنی، یکی از ناوهای جنگی آمریکایی ناوگروه ضربتی فورد ۱۴ پهپاد انتحاری که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن پرتاب شده بودند را با «موفقیت» سرنگون کرد. بریتانیا گزارش داده که ناوشکن نیروی دریایی سلطنتی یک پهپاد دیگر را که کشتی‌های تجاری را هدف قرار داده بود، سرنگون کرد.

این آخرین مورد از سری حملاتی بود که کشتی‌های تجاری و نیروی دریایی ایالات متحده را در دریای سرخ تهدید می‌کرد. این درگیری‌ها پس از تشدید واکنش اسرائیل به حمله ۷ اکتبر حماس شدت گرفت. اسرائیل متعهد شده تا زمانی که حماس حذف نشود، حملات متوقف نخواهد شد.

رهبران دفاعی ایالات متحده امیدوارند که از خطر گسترش درگیری‌ها، هم از طریق سطح بالای مستمر حضور نظامی ایالات متحده و هم از طریق تعامل با اسرائیلی‌ها جهت ترغیبشان به پایان کارزار بمباران گسترده جلوگیری کنند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده و ژنرال سی کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا که قرار است به اسرائیل سفر کنند، در جنگ عراق و افغانستان و زمانی که کارزار هوایی و زمینی آمریکا از نبردهای بزرگ به عملیات‌های موضعی تبدیل شد، در نقش رهبری خدمت کردند. اما مشخص نیست که توصیه‌های آن‌ها از درس‌های آموخته‌شده تا چه اندازه در کابینه بنیامین نتانیاهو طنین‌انداز خواهد شد.

سفر آن‌ها بر تلاش‌های فزاینده دولت بایدن برای متقاعدکردن اسرائیل مبنی بر کاهش شدت حمله که بسیاری از مناطق شمالی غزه را با خاک یکسان کرده، میلیون‌ها نفر را آواره کرده و بیش از ۱۸۷۰۰ فلسطینی را کشته است، صورت می‌گیرد.

به دلیل جمعیت متراکم شهری و شبکه تونل‌های حماس، پیشروی اسرائیل پیچیده شده است. شدت مستمر کارزار اسرائیل جو بایدن را بر آن داشته تا هشدار دهد که ممکن است اسرائیل به دلیل «بمباران بی‌رویه»، حمایت بین‌المللی را از دست بدهد.

چندین هفته است که مقامات ایالات متحده به اسرائیل گفته که فرصت آن برای پایان‌دادن به عملیات نظامی بزرگش در غزه، بدون خطر از دست دادن حمایت جهانی، رو به اتمام است.

در جلسه روز پنجشنبه با نتانیاهو، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن از نخست‌وزیر اسرائیل خواست تا به جای بمباران گسترده، به عملیات هدفمندتر توسط تیم‌های نظامی کوچک‌تر علیه اهداف خاص روی آورد. یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در پاسخ گفت که اسرائیل به عملیات‌های بزرگ علیه حماس برای چند ماه دیگر ادامه خواهد داد.

اما ادامه‌دادن این رویه پیامدهایی برای ده‌ها هزار نیروی نظامی ایالات متحده مستقر در منطقه به همراه خواهد داشت.

روز جمعه، آستین یک بار دیگر استقرار ناو هواپیمابر یواس‌اس جرالد آر فورد و یک کشتی جنگی دیگر را به منظور حفظ حضور دو ناو در دریای مدیترانه، تمدید کرد. پنتاگون ادعا می‌کند که این کشتی‌ها برای بازدارندگی از گسترش جنگ غزه به یک درگیری منطقه‌ای حیاتی هستند.

۱۹ کشتی جنگی ایالات متحده در منطقه وجود دارد که هفت فروند از آن‌ها در شرق دریای مدیترانه مستقر هستند. ده‌ها فروند دیگر نیز در دریای سرخ، دریای عرب و خلیج فارس حضور دارند.

حملات موشکی و پهپادی حداقل دو شرکت بزرگ کشتیرانی، هاپاگ‌لوید و مرسک را بر آن داشته که به کشتی‌های تجاری خود دستور موقت عدم عبور و مرور از طریق تنگه باب‌المندب را بدهند.

گالانت تأکید کرده است: «این مشکلی جهانی است که اسرائیل را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. ما آماده عمل هستیم. ما می‌دانیم چه باید کرد. ما زمان مناسب برای اقدام را پیدا خواهیم کرد. ما در بحث دریایی به نظام بین‌الملل فرصت می‌دهیم. اما اگر به وضعیتی برسیم که تنها گزینه باقی‌مانده ما باشیم، می‌دانیم که چه کنیم».

محمد عبدالسلام، مذاکره‌کننده و سخنگوی حوثی‌ها در شبکه اجتماعی اکس (توییتر ساق) نوشت که تا زمانی که تجاوز اسرائیل متوقف نشده، محاصره غزه برداشته نشود و کمک‌های بشردوستانه به منطقه ارسال نشود، حوثی‌ها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار خواهند داد.

انتظار می‌رود که آستین همچنین از بحرین و قطر بازدید کرده و برای ایجاد یک مأموریت دریایی جدید جهت تأمین امنیت بیشتر برای کشتی‌های تجاری که در جنوب دریای سرخ هستند، کار بیشتری کند. بحرین محل استقرار ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده و گروه ضربت دریایی بین‌المللی است که وظیفه تضمین عبور و مرور ایمن کشتی‌ها در منطقه را بر عهده دارد.

قطر در کمک به جلوگیری از تبدیل‌شدن جنگ غزه به درگیری بزرگ منطقه‌ای و مذاکره برای آزادی اسرا، نقشی حیاتی ایفا کرده است.

آستین در اوایل خدمت خود در ارتش، بر خروج نیروها از عراق در سال ۲۰۱۱ نظارت داشت. او چند روز پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل سفر کرد و از آن زمان تاکنون، بیش از ۲۲ بار با گالانت، همتای اسرائیلی خود صحبت کرده است.