به گزارش اکوایران، عراقی‌ها برای اولین بار در 10 سال گذشته برای انتخابات شوراهای استانی به پای صندوق‌های رای می‌روند، در حالی که هزاران نفر برای کسب کرسی در این مجالس قدرتمند رقابت می‌کنند.

این انتخابات مقدمه‌ای برای رای گیری پارلمانی در سال 2025 است و آزمونی برای قدرت گروه‌های همسو با ایران است که در سال‌های اخیر جایگاه خود را بهبود بخشیده‌اند.

به نوشته الجزیره، در مجموع 285 نامزد برای شوراها انتخاب خواهند شد که از جمله وظایف آن‌ها تعیین فرمانداران و تخصیص بودجه بهداشت، حمل و نقل و آموزش است.

اهمیت بالای نرخ مشارکت

انتخابات روز دوشنبه یک آزمون کلیدی برای دولت محمد شیاع السودانی، نخست وزیر، تلقی می‌شود که یک سال پیش با حمایت ائتلاف پارلمانی احزاب شیعه به قدرت رسید.

السودانی از زمان روی کار آمدن، برای توسعه خدمات عمومی و زیرساخت‌های ویران شده طی دهه‌ها درگیری تلاش کرده است.

رناد منصور، پژوهشگر ارشد در چتم هاوس، گفت: «شرکت در انتخابات، معیار نهایی رضایت عمومی است.»

به گفته او، این نشان خواهد داد که «آیا پوپولیسم اقتصادی دولت سودانی - سیاست تقسیم مشاغل [بخش دولتی] - می‌تواند موفق باشد و می‌تواند جمعیت جوان را جذب کند یا خیر».

این در حالی است که مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه، که پس از پیروز شدن در انتخابات پارلمانی 2021، به دلیل مخالفت‌های رقبا در تشکیل دولت شکست خورد، انتخابات را تحریم کرده‌ است.

مناف الموساوی، یکی از اعضای جنبش صدری ، به الجزیره گفت که هدف از تحریم این است که «صدای رد سیاست‌های دولت» و «سلب مشروعیت دولت» باشد.

شوراهای استانی عراق پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 که منجر به سرنگونی صدام حسین شد، تأسیس شدند.

این شوراها ابتدا در اواخر سال 2019 به عنوان امتیازی برای معترضان ضد دولتی ملغی شدند، اما دولت السودانی بعداً آن‌ها را مجدداً تأسیس کرد.