به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی در سفری از پیش اعلام نشده به بغداد رفت و در آنجا با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، دیدار کرد. آقای سودانی با وظیفه حساسی روبروست که روابط کشورش را بین آمریکا و ایران متعادل کند و از حمله گروه‌های عراقی به نظامیان و پرسنل دیپلماتیک آمریکا در عراق جلوگیری کند.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، جنگ در غزه شرایط عراق را متشنج کرده است، اما گرایشات پیچیده‌تر از آن چیزی است که اختلافات فرقه‌ای این کشور نشان می‌دهد. گروه‌های شیعه عراق از زمان تهاجم ایالات متحده در سال 2003 و جنگ متعاقب با داعش، قدرت خود را افزایش داده‌اند. اگرچه اکثر آن‌ها حمایت ایران را پشت خود دارند، اما بخشی جدایی‌ناپذیر از دولت آقای سودانی هستند. با این حال، به ادعای وال‌استریت‌ژورنال گروه‌های شیعه عراق چندان از حماس به خاطر ایجاد خطر درگیری منطقه‌ای که می‌تواند جایگاه آن‌ها را تهدید کند، راضی نیستند.

در عین حال، رهبران منتخب عراق برای راضی نگه داشتن رای دهندگانی که واقعاً از تلفات فلسطینی‌ها خشمگین شده‌اند، تلاش می‌کنند و در عین حال در راستای منافع ملی عراق، روابط دیپلماتیک خود را با ایالات متحده حفظ می‌کنند. امنیت و بقای اقتصادی عراق به روابط آن با ایالات متحده بستگی دارد.

برخی از گروه‌های شیعه عراق حملات خود را به پایگاه‌های آمریکا در عراق تشدید کرده‌اند و از زمان آغاز جنگ غزه مسئولیت یک سری حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نظامی ایالات متحده را بر عهده گرفته‌اند.

با این حال، همه این گروه‌ها مشتاق رویارویی تمام عیار با واشنگتن نیستند. مقامات و شبه‌نظامیان همسو با آقای سودانی ترجیح می‌دهند از بودجه سالانه 153 میلیارد دلاری عراق استفاده کنند، شبکه‌های دوستان و حامیان خود را گسترش دهند و قدرت خود را تثبیت کنند. حتی، به ادعای ژورنال، برخی از آن‌ها با آرمان فلسطین که آن را با دیکتاتوری سنی صدام حسین مرتبط می‌دانند، که مخالفان شیعه را در داخل کشور آزار می‌داد و از خانواده‌های بمب‌گذاران انتحاری فلسطینی حمایت می‌کرد، همدردی چندانی ندارند.

آقای سودانی، که از حمایت بیشتر گروه‌های مسلح عراقی برخوردار است، می‌خواهد از استفاده از کشورش به عنوان یک صفحه شطرنج ژئوپلیتیکی- یا به عنوان مهره‌ای مصرفی برای دیگران جلوگیری کند. نخست‌وزیر عراق به گروه‌های شیعه هشدار داد که به پرسنل یا منافع آمریکا حمله نکنند و گفته است که چنین اقداماتی به منافع و حاکمیت ملی عراق آسیب می‌زند. سودانی پس از دیدار با بلینکن، برای گفتگو با مقامات ایرانی به تهران رفت.

مشخص نیست که آیا آقای سودانی می‌تواند این بازی تعادل را حفظ کند و از تشدید اوضاع توسط شبه نظامیان جلوگیری کند. معدود گروه‌هایی که بخشی از دولت عراق نیستند، از 17 اکتبر تاکنون بیش از 40 حمله به اهداف آمریکایی در عراق انجام داده اند، اما هیچ یک از آن‌ها منجر به تلفات آمریکایی نشده است. بغداد گفته است که برای خنثی کردن حملات بیشتر تلاش می‌کند. ایالات متحده از اقدام متقابل در خاک عراق خودداری کرده اما هشدار داده  که این حق را برای خود محفوظ می‌داند. ایالات متحده در 22 اکتبر تعداد کارکنان سفارت و کنسولگری خود در عراق را کاهش داد و دفاع هوایی خود را تقویت کرد.

کابوس عراق یک جنگ تمام عیار بین ایالات متحده و ایران در خاک آن است، که در آن بغداد ناظری ناتوان باشد. این صرفاً یک سناریوی فرضی نیست. همین اواخر در سال 2019، پس از کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی در عراق ، ایالات متحده و ایران چرخه‌ای از حملات تلافی جویانه را آغاز کردند که در نهایت به ترور سردار قاسم سلیمانی، در بغداد و رگبار موشک‌های ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق منجر شد. در نتیجه آن روابط آمریکا و عراق تا مرز گسست پیش رفت که تنها با تلاش‌های دیپلماتیک بی‌سابقه از آن جلوگیری شد.

افکار عمومی نیز یک عنصر غیرقابل پیش بینی به محاسبات عراق اضافه می‌کند. بسیاری در عراق به طور فزاینده‌ای از تلفات غیرنظامیان فلسطینی خشمگین هستند. حمایت آمریکا از اسرائیل به نوبه خود فرصت‌های فریبنده‌ای را برای چهره‌های پوپولیست مانند مقتدی صدر فراهم می‌کند تا علیه حضور نیروهای آمریکایی در عراق اعتراض کنند.

با وجود این، به نوشته ژورنال، برخی رهبران عراقی می‌پندارند که جای پای نظامی آمریکا در عراق از حاکمیت شکننده بغداد حفاظت می‌کند. با این حال، تداوم حملات به پایگاه‌های آمریکا می‌تواند به راحتی این تعادل ظریف را از بین ببرد.