به گزارش اکوایران، یک مقام آمریکایی تأیید کرد که بیل برنز، رئیس سیا، روز دوشنبه با همتایان اسرائیلی و قطری خود در ورشو دیدار کرد تا در تلاشی برای ایجاد یک حرکت جدید در جهت وقفه بشردوستانه در جنگ غزه که می‌تواند دور جدیدی از گروگان‌ها را از اسارت حماس در غزه آزاد کند، دیدار کرد.

برنز که در میانجی‌گری توافق قبلی نقش نماینده جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را بر عهده داشت، چند روز پس از دیدار دو طرف برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم بین اسرائیل و حماس با میانجی‌گری قطر، با دیوید بارنیا، مدیر موساد و محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر دیدار کرد.

در حالی که سیا و کاخ سفید از اظهار نظر علنی در مورد سفر برنز خودداری کردند، مقامات ایالات متحده تلاش کردند تا نزدیکی و احتمال یک معامله در آینده نزدیک را بررسی کنند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده گفت: «ما سرسختانه به کار ادامه می‌دهیم تا تلاش کنیم توافق دیگری را انجام دهیم، که البته امیدواریم با یک توقف بشردوستانه دیگر و کمک‌های بشردوستانه همراه باشد، اما نمی‌توانم بگویم که در نقطه‌ای هستیم که توافق دیگری وجود داشته باشد. ما هر روز مشغول کار بر روی این موضوع هستیم.»

این مذاکرات پس از آن صورت می‌گیرد که دور قبلی آتش‌بس به ادعای اسرائیل به دلیل ناکامی حماس در آزادی زنانی که هنوز در اسارتش بودند، شکست خورد. مقامات ایالات متحده امیدوار بودند که در نهایت پس از آزاد شدن همه زنان و کودکان، مجموعه گروگان‌های واجد شرایط برای آزادی را گسترش دهند، اما این تلاش‌ها پس از شکست وقفه هفت روزه ماه گذشته شکست خورد.

در اسرائیل، فوریت برای آزادی 129 گروگان باقی مانده هر لحظه بیشتر می‌شود، زیرا نگرانی‌ها در مورد وضعیت آنها با ماندن هر چه بیشتر در اسارت، افزایش می‌یابد. بایدن، به‌ویژه بر روی هشت شهروند آمریکایی که گمان می‌رود هنوز در غزه گروگان گرفته شده باشند، متمرکز بوده است، اگرچه مقامات آمریکایی اطلاعات کمی در مورد وضعیت یا محل نگهداری آنها دارند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به اسرائیل گفت: «ایالات متحده به تلاش‌های بی‌امان برای بازگشت امن گروگان‌ها در غزه ادامه خواهد داد و ما در کمک به اسرائیل در تلاش‌هایش برای بازگرداندن همه آنها به خانه ادامه خواهیم داد. به لطف رهبری شخصی پرزیدنت بایدن، ما به میانجی‌گری معامله‌ای کمک کردیم که بیش از ۱۰۰ گروگان را آزاد کرد.»