به گزارش اکوایران، دو نظرسنجی متفاوت در بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد در حالی که جنگ بین حماس و ارتش اسرائیل وارد ماه سوم خود شده است نفرت بین دو طرف مناقشه شدت گرفته و مردم درگیر جنگ نمی‌خواهند درگیری‌ها بدون شکست طرف مقابل پایان یابد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس نتایج یک نظرسنجی که روز چهارشنبه منتشر شده، علی‌رغم درخواست آتش‌بس مجمع عمومی سازمان ملل شمار فزاینده تلفات سربازان اسرائیلی و قربانیان فلسطینی در غزه،  عموم اسرائیلی‌ها معتقدند ارتش این رژیم نباید از تهاجم بی‌امان خود برای سرکوب حماس عقب‌نشینی کند.

ارتش اسرائیل روز سه شنبه یکی از مرگبارترین روزها را در جنگ دو ماهه غزه متحمل شد و یک سرهنگ در میان 10 سرباز کشته شده اسرائیلی در این روز حضور داشت. این عدد تعداد کشته شدگان را به 115 نفر رسانده است که تقریباً دو برابر تعداد کشته شدگان در درگیری‌های 9 سال پیش در این منطقه است.

نظرسنجی‌ها در هفته‌های اخیر نشان می‌دهند که با وجود افزایش هزینه‌های انسانی، از جنگ حمایت می‌شود. شش اسرائیلی که روز چهارشنبه با رویترز صحبت کردند، بدون توجه به محو شدن همدردی جهانی که در قطعنامه روز سه شنبه سازمان ملل منعکس شده است، گفتند اکنون زمان عقب‌نشینی نیست.

برای مثال، نظرسنجی دانشگاه تل‌آویو حاکی از آن است که فقط ۱۰ درصد اسرائیلی‌ها گمان می‌کنند که ارتش بیش از حد خشونت به‌خرج داده است. در این نظرسنجی ۶۰ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که حماس باید به هر شکل ممکن نابود شود و این مهمترین هدف جنگ است. یک سوم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی هم گفته‌اند که بازگرداندن گروگان‌ها به خانه باید هدف اصلی باشد.

در عین حال نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که درباره راه‌حل دراز‌مدت نیز تردید وجود دارد. هرچند که تحقیق موسسه دمکراسی اسرائیل حاکی از آن است که ۴۰ درصد شهروندان اسرائیل بر این گمانند که اسرائیل باید پس از جنگ راه‌حل ایجاد کشور فلسطینی را دنبال کند.

از سوی دیگر، بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک نظرسنجی در میان فلسطینی‌ها که روز چهارشنبه منتشر شد، بالا رفتن آمار حمایت از حماس را نشان می‌دهد، که به نظر می‌رسد حتی در نوار ویران غزه نیز افزایش یافته است، و مخالفت قاطع با محمود عباس، رئیس مورد حمایت غرب تشکیلات خودگردان فلسطین، با نزدیک به 90 درصد که گفته‌اند او باید استعفا دهد، شدت یافته است.

در این نظرسنجی که توسط موسسه معتبر نظرسنجی فلسطینی PSR صورت گرفته است، اکثریت قاطع پرسش‌شوندگان، نزدیک به ۹۰درصد، رهبری محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان مورد حمایت غرب را رد کرده‌ و گفته‌اند باید استعفا دهد.

در این نظرسنجی ۴۴درصد از مردم کرانه باختری از حماس حمایت می‌کنند، در حالی که در ماه سپتامبر گذشته تنها ۱۲درصد از مردم این منطقه از حماس حمایت می‌کردند.

طوفان الاقصی ارتش اسراییل تابوت

همچنین در نوار غزه، جایی که بیش از ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر جان باخته‌اند و حدود ۵۰ هزار و ۶۰۰ نفر مجروح شده‌اند و در اثر حمله نظامی اسرائیل ویرانی‌های عظیمی به بار آمده، محبوبیت حماس، با تفاوت نه چندان زیاد، از ۳۸درصد به ۴۲درصد افزایش یافته است.

در پاسخ به این پرسش که آیا حمله دو ماه پیش حماس به اسرائیل درست یا اشتباه بوده است، نظرات در میان فلسطینی‌های کرانه باختری و نوار غزه متفاوت است: در حالی که ۸۲درصد فلسطینی‌های کرانه باختری از این حمله حمایت کرده‌اند، در نوار غزه که مستقیماً تحت تأثیر این جنگ قرار گرفته تنها ۵۷درصد طرفدار این حمله هستند.

با این حال، تنها یک درصد از پاسخ‌دهندگان در کرانه باختری و ۱۷درصد در نوار غزه معتقدند که اسرائیل می‌تواند به هدف جنگی خود یعنی نابودی حماس دست یابد. تقریباً دو سوم انتظار دارند که حماس در آینده همچنان بر نوار غزه حکومت کند.

یافته‌های نظرسنجی فلسطینی نشان‌دهنده مشکلات بیشتری پیش‌روی دیدگاه پس از جنگ دولت بایدن برای غزه است و سؤالاتی را در مورد هدف اعلام‌شده اسرائیل برای پایان دادن به قابلیت‌های نظامی و حکومتی حماس ایجاد می‌کند.

واشنگتن از تشکیلات خودگردان فلسطینی مستقر در کرانه باختری، که در حال حاضر توسط عباس رهبری می‌شود، خواسته است تا در نهایت کنترل غزه را به دست گرفته و هر دو منطقه را برای تشکیل کشور اداره کند. مقامات ایالات متحده گفته‌اند که تشکیلات خودگردان باید احیا شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که بمباران بی‌رویه غیرنظامیان غزه به قیمت حمایت بین‌المللی اسرائیل تمام می‌شود و با توجه به اینکه بسیاری از مناطق تحت محاصره ویران شده‌اند، شرایط وخیم است. تاکنون بیش از 18500 فلسطینی در حملات هوایی و زمینی ارتش اسرائیل کشته شدند.