به گزارش اکوایران، دولت مالزی در روز چهارشنبه اعلام کرد که پهلوگیری تمامی کشتی‌های تحت مالکیت و پرچم اسرائیل و همچنین کشتی‌هایی که عازم اسرائیل هستند، در بنادر این کشور ممنوع است.

به نوشته سی‌ان‌ان، در بیانیه دفتر انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی آمده که این ممنوعیت در پاسخ به رفتار اسرائیل در جنگ علیه حماس بوده و فورا اعمال خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: «این تحریم پاسخ به اقدامات اسرائیل بوده که اصول اولیه بشردوستانه را نادیده گرفته و با کشتار مداوم و ظلم مستمر علیه مردم فلسطین، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند».

مالزی با اکثریت مسلمان از مدت‌ها پیش از حقوق و آرمان فلسطین دفاع کرده است. این کشور مانند اندونزی، برونئی، بنگلادش، مالدیو و پاکستان، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد.

بمباران مستمر غزه توسط ارتش اسرائیل پس از حملات ۷ اکتبر حماس، تظاهرات گسترده‌ای را در مالزی به راه انداخته و فشارهای سیاسی داخلی بر انور را افزایش داده است.

انور همچنان یکی از صریح‌ترین رهبران جهان علیه اسرائیل و حامیان آن در ایالات متحده است؛ اگرچه اسرائیل همچنان شریک تجاری اصلی مالزی محسوب می‌شود.

انور در سخنرانی پارلمانی ماه نوامبر خود گفت که دولتش روابط خود با حماس را حفظ کرده و این گروه را به خاطر حملات ۷ اکتبر مجازات نمی‌کند.

روی پاسپورت‌های مالزی نیز نوشته شده است: «برای همه کشورها به جز اسرائیل معتبر است». ورود دارندگان گذرنامه اسرائیلی بدون مجوز قبلی به مالزی ممنوع است.

دولت مالزی در بیانیه خود اعلام کرد قبلاً و از سال ۲۰۰۵، شرکت‌ها و کشتی‌های ثبت‌شده اسرائیلی اجازه داشتند در این کشور پهلو بگیرند.

دولت افزود: «با این حال، امروز دولت تصمیم گرفته که حکم قبلی کابینه مبنی بر اجازه پهلوگیری کشتی‌های اسرائیلی را لغو کند».

علاوه بر این، مالزی همچنین بارگیری محموله در بنادر مالزی برای هر کشتی که عازم اسرائیل بوده را ممنوع کرده است.