به گزارش اکوایران، کشتی‌های جنگی آمریکایی در دریای سرخ در چند هفته گذشته در حال مقابله با تعداد فزاینده‌ای از تسلیحات شلیک شده توسط نیروهای حوثیِ انصارالله یمن هستند، از جمله حادثه روز شنبه که در آن یک ناوشکن آمریکایی بیش از ده‌ها پهپاد را سرنگون کرد.

پس از اعلام روز دوشنبه وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین مبنی بر آغاز عملیات جدید تحت رهبری ایالات متحده با تمرکز بر حفاظت از کشتی‌های تجاری فعال در دریای سرخ و خلیج عدن، انتظار می‌رود رویارویی‌های آمریکا با انصارالله بیشتر شود.

با اقدامات اخیر نیروی دریایی آمریکا و اعلام ابتکار حفاظتی جدید، سی‌ان‌ان از کارشناسان نیروی دریایی در مورد نحوه برخورد کشتی‌های جنگی با تهدیدات و مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن مواجه شوند، پرسیده است.

نیروی دریایی ایالات متحده نگفته که کشتی‌هایش از چه سیستم‌های تسلیحاتی در برابر حملات یمنی استفاده می‌کنند، اما کارشناسان گفتند که یک ناوشکن آمریکایی طیف وسیعی از سیستم‌های تسلیحاتی را در اختیار دارد.

کارشناسان گفتند که این شامل موشک‌های زمین به هوا، گلوله‌های انفجاری از تفنگ اصلی 5 اینچی ناوشکن و سیستم‌های تسلیحاتی نزدیک‌برد است. کشتی‌های آمریکایی دارای قابلیت‌های جنگ الکترونیکی هستند که می‌تواند ارتباط بین پهپادها و کنترل‌کننده‌های آن‌ها در ساحل را قطع کند.

با گسترش درگیری‌ها، فرماندهان ناوشکن در تصمیم‌گیری برای استفاده از هر سیستم، باید فاکتورها و محدودیت‌هایی نظیر هزینه، موجودی و اثربخشی را در نظر بگیرند.

پهپادها کندتر هستند و می‌توان آن‌ها را با موشک‌های ارزان‌تر یا حتی با تفنگ کشتی هدف قرار داد. جان برادفورد، عضو شورای روابط خارجی، گفت: «موشک‌های سریع‌تر باید با موشک‌های رهگیر پیچیده‌تر رهگیری شوند.»

از زمان حملات 7 اکتبر حماس، نیروهای حوثی حملات متعددی را علیه منافع ایالات متحده و اسرائیل انجام داده اند. انصارالله گفته است که هر کشتی که به سمت اسرائیل حرکت می‌کند، «هدف قانونی» آن‌ها است زیرا بر اسرائیل فشار می‌آورد تا حمله خود به غزه را متوقف کند.

بزرگ‌ترین شرکت‌های حمل و نقل کانتینری جهان، ترانزیت از طریق یکی از شریان‌های تجاری جهان را متوقف کرده‌اند، که به گفته کارشناسان می‌تواند زنجیره‌های تامین را مختل کند و هزینه‌های حمل و نقل را افزایش دهد.

gh-1

دارایی اصلی نیروی دریایی آمریکا

اصلی ترین دارایی ایالات متحده درگیری‌های دریای سرخ، ناوشکن موشک‌های هدایت شونده کلاس آرلی‌برک است، مانند یو‌اس‌اس کارنی که 14 هواپیمای بدون سرنشین حوثی را در روز شنبه سرنگون کرد. موشک‌های موجود در زرادخانه آن عبارتند از:

موشک استاندارد 6  (SM-6)، سلاح پیشرفته‌ای است که می‌تواند موشک‌های بالستیک در ارتفاعات بالای جو و سایر موشک‌های کم ارتفاع‌تر را ساقط کند و کشتی‌های دیگر را تا برد تا 370 کیلومتر هدف قرار دهد. قیمت هر کدام از این موشک‌ها بیش از 4 میلیون دلار است.

موشک استاندارد 2  (SM-2)، مدل قدیمی‌تر SM-6 با برد کمتر است که قیمت هر کدام حدود 2.5 میلیون دلار است.

موشک تکامل یافته اسپارو دریا (ESSM)  که برای هدف قرار دادن موشک‌های کروز ضد کشتی و تهدیدات سرعت پایین‌تر مانند پهپادها یا هلیکوپترها تا برد 50 کیلومتر طراحی شده است. قیمت هر کدام بیش از یک میلیون دلار است.

کارشناسان بر این باورند که ایالات متحده تاکنون از موشک‌های SM-2 و/یا ESSM علیه تهدیدات یمنی استفاده کرده است.

اما کارشناسان می‌گویند از آنجایی که آن‌ها با هواپیماهای بدون سرنشینی روبرو هستند که می‌شود در تعداد بالا با قیمت واحد زیر 100،000 دلار تولید و به کار گرفته شوند، یک کمپین طولانی مدت در نهایت می‌تواند برای ایالات متحده بسیار پرهزینه باشد.

به گفته کارشناسان، مسئله همچنین این است که ایالات متحده تا چه حد می‌خواهد برای محافظت از کشتیرانی تجاری مایه بگذارد.

کارل شوستر، کاپیتان سابق نیروی دریایی ایالات متحده می‌گوید: «سیستم تسلیحاتی درگیری نزدیک فالانکس (تفنگ‌های گاتلینگ) که می‌تواند تا 4500 گلوله در دقیقه شلیک کند، می‌تواند از پس تهدیدات پهپادی یا موشکی که در فاصله یک تا دو کیلومتری ناو جنگی قرار دارند، بر بیاید.

این یک دفاع نسبتا کم هزینه است. اما اگر پهپادها تا این حد نزدیک شوند، این آخرین خط دفاعی است و یک اشتباه ممکن است پر هزینه باشد. اگرچه یک موشک یا یک پهپاد منفرد یک کشتی جنگی را غرق نمی‌کند، اما می‌تواند افراد را بکشد یا باعث شود کشتی برای تعمیرات به بندر عقب‌نشینی کند.

231219134739-02-uss-carney-1018

دفاع از کشتی‌های جنگی یا تجاری؟

سیستم فالانکس نمی‌تواند از کشتی‌های تجاری محافظت کند که ممکن است کیلومتر‌ها دورتر از ناوشکن آمریکایی حرکت کنند.

برای این منظور آمریکایی‌ها به موشک‌های ضدهوایی احتیاج دارند و در حالی که ناوشکن‌ها توانایی شلیک تعداد قابل توجهی از این موشک‌ها را دارند، اما تعداد آن‌ها روی هر کشتی محدود است.

سالواتوره مرکوگلیانو، کارشناس نیروی دریایی، گفت: «اگر حوثی‌ها بتوانند با حملات پیاپی موجودی کشتی‌ها را تخلیه کنند، کشتی جنگی ممکن است برای محافظت از کشتی‌های تجاری دچار کمبود مهمات شوند.»

او گفت: «در حالی که نیروی دریایی برای مقابله با آنچه که حوثی‌ها در حال حاضر پرتاب می‌کنند به خوبی مجهز است، ترس این است که دامنه و مقیاس حملات افزایش یابد و اسکورت‌ها نتوانند سطح دفاعی خود را حفظ کنند.»

به گفته کارشناسان، انصارالله هنوز یک حمله پهپادی انبوه انجام نداده‌اند- مشابه آنچه روسیه بارها در اوکراین انجام داده- حمله‌ای که می‌تواند شامل ده‌ها پرتابه همزمان باشد.

کشتی‌های جنگی ایالات متحده همچنین با این سوال روبرو هستند که چگونه می‌توانند موجودی موشکی خود در منطقه را شارژ کنند.

او گفت: «تنها سایتی که می‌توان تسلیحات را در آن بارگیری کرد در جیبوتی (یک پایگاه آمریکایی در شاخ آفریقا) است که به منطقه عملیات نزدیک است.»

در این شرایط ایالات متحده به دنبال کمک متحدان است. وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه از آغاز عملیات نگهبان رفاه در دریای سرخ خبر داد، یک عملیات چند ملیتی که شامل بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا می‌شود.

پاتالانو گفت: «به نظر می‌رسد که کشتی‌های بیشتری در موقعیتی قرار می‌گیرند که از یکدیگر حمایت کنند و عملاً دامنه و حجم قابلیت‌های موجود در منطقه را برای مقابله با چالش گسترش دهند.»

نبرد در حال تکامل

در حالی که افزایش همکاری با متحدان می‌تواند کمک کننده باشد، کارشناسان گفتند استفاده یمنی‌ها از موشک‌های کروز ضد کشتی یا بالستیک می‌تواند چالش جدیدی ایجاد کند.

موشک‌های کروز ضد کشتی می‌توانند به ارتفاع پایین آمده و در بالای خط آب به بدنه کشتی نفوذ کنند. آن‌ها سلاح‌هایی هستند که چندین کشتی انگلیسی را در طول جنگ فالکلند غرق کردند و در سال 1987 یک ناو آمریکایی را در خلیج فارس هدف قرار دادند.

در همین حال موشک‌های بالستیک می‌توانند خطر بزرگ‌تری ایجاد کنند. سرعت پایانی سلاح و محموله آن می‌تواند آسیب جدی به یک کشتی جنگی یا تجاری وارد کند و ممکن است برای سرنگونی آن به بهترین موشک‌های رهگیر آمریکایی مانند SM-6 نیاز باشد.