به گزارش اکوایران، ژاپن روز جمعه اعلام کرد که پس از بازنگری در قوانین صادرات تسلیحات خود در اوایل روز، برای ارسال موشک‌های دفاع هوایی پاتریوت به ایالات متحده آماده می‌شود.

به نوشته رویترز، ژاپن که سال‌هاست موضعی مبنی بر عدم صادرات تسلیحات مرگبار داشته است، اکنون به دنبال تقویت صنعت دفاعی خود در بحبوحه تشدید تنش در محیط امنیتی اقیانوس هند و آرام است.

یوشیماسا هایاشی، دبیر ارشد کابینه، پس از اعلام این خبر گفت: «این از نظر تقویت بیشتر اتحاد ژاپن و ایالات متحده معنای مهمی دارد. این امر نه تنها به امنیت ژاپن بلکه به صلح و ثبات منطقه هند و اقیانوس آرام نیز کمک خواهد کرد.»

اگرچه کنترل‌های صادراتی جدید ژاپن همچنان مانع از ارسال سلاح به کشورهایی می‌شود که در حال جنگ هستند، اما ممکن است به طور غیرمستقیم به نفع اوکراین در جنگ با روسیه باشد زیرا به ایالات متحده ظرفیت بیشتری برای ارائه کمک‌های نظامی به کیف می‌دهد.

یک مقام دولت ژاپن که به دلیل حساسیت موضوع از ذکر نام خود خودداری کرد، گفت که از این موشک‌ها برای تجدید ذخایر زرادخانه ارتش ایالات متحده برای تقویت امنیت هند و اقیانوس آرام استفاده می‌شود.

سامانه پاتریوت یکی از سیستم‌های پیشرفته پدافند هوایی است که توسط غرب برای کمک به اوکراین عرضه شده است.

طبق قوانین قبلی، ژاپن فقط می‌توانست اجزای تسلیحات را صادر کند و از تحویل تسلیحات تکمیل شده منع شده بود.

دستورالعمل‌های تجدید نظر شده اکنون به توکیو اجازه می‌دهد تا محصولات تکمیل شده را به کشورهایی که دارندگان پتنت در آن مستقر هستند صادر کند. هرگونه صادرات مجدد به کشورهای ثالث به مجوز توکیو نیاز دارد.

ژاپن موشک‌های پاتریوت را تحت لیسانس شرکت‌های آمریکایی ریتیان و لاکهید مارتین تولید می‌کند.

فایننشال تایمز روز پنجشنبه گزارش داد، توکیو همچنین در حال بررسی صادرات گلوله‌های توپخانه 155 میلی متری به بریتانیا است.

رام امانوئل سفیر ایالات متحده در ژاپن در پستی در سایت شبکه اجتماعی ایکس اقدام توکیو را «تصمیمی تاریخی» و «نمونه مهمی از تعهد مشترک آمریکا و ژاپن به بازدارندگی» خواند.