به گزارش اکوایران، نتایج نظرسنجی شرکت سرمایه‌گذاری «ناتیکسیس» (Natixis SA) نشان می‌دهد تنش‌های ژئوپولیتیکی بزرگترین تهدید برای اقتصاد جهانی و بازارها در سال آینده میلادی هستند.

به نوشته بلومبرگ، 500 سرمایه‌گذار سازمانی از سراسر جهان در این نظرسنجی شرکت و اعلام کردند: «بزرگترین ریسک اقتصاد کلان در سال 2024 میلادی، بازیگرانی هستند که می‌توانند با یک اقدام، اقتصاد و بازارها را دچار مشکل کنند».

در واقع، چالش‌های ژئوپولیتیکی بالاتر از ریسک‌های دیگری مانند مخارج مصرف‌کننده، اشتباهات در سیاست‌ بانک‌های مرکزی و کاهش سرعت رشد اقتصادی چین قرار گرفته‌اند.

نتایج این نظرسنجی، تازه‌ترین هشداری است که نشان می‌دهد تنش‌ها در سطح جهان به شکل غیرمعمولی بالا رفته است. حمله حماس در 7 اکتبر و آغاز جنگ غزه باعث شد ریسک‌‌های ژئوپولیتیکی بار دیگر در مرکز توجه بسیاری قرار بگیرند. جنگ اوکراین در دومین سال خود همچنان با شدت ادامه دارد و جاه‌‎طلبی‌های چین از سوی سرمایه‌گذاران زیر نظر گرفته می‌شود. بازارها همچنین پیش از برگزاری انتخابات اصلی در جهان طی سال 2024 بویژه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در حالت آماده‌باش قرار گرفته‌اند.

جمعی از کارشناسان از جمله تحلیل‌گران شرکت ناتیکسیس اعلام کرده‌اند: «پس از آنکه مراحل نخست حمله روسیه به اوکراین باعث افزایش چشمگیر قیمت حامل‌های انرژی در سال 2022 شد، موسسات مالی و سرمایه‌گذاران سازمانی دلیل خوبی برای نگرانی دارند. به نظر می‌رسد چشم‌انداز ژئوپولیتیکی در سال 2024 از ثبات کمتری برخوردار باشد».

تنش‌های بیشتر، ریسک آسیب دیدن اقتصاد جهانی را به همراه دارد؛ آن هم در زمانی که افزایش قیمت‌ها و نرخ‌های بهره بالا، اقتصاد کشورها را تحت فشار قرار داده است. تحقیقی که توسط اقتصاددان‌های بلومبرگ انجام شده نشان می‌دهد هزینه‌های اقتصادی جنگ در سال 2023 احتمالا بالاترین سطح از زمان پایان جنگ جهانی دوم بوده است. یکی از آژانس‌های سازمان ملل متحد نیز در روز دوشنبه (20 آذر) اعلام کرد میزان تجارت جهانی در سال 2023 حدود 5 درصد کاهش خواهد یافت.

پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی ناتیکسیس جاه‌طلبی‌های ژئوپولیتیکی چین و دور شدن گروه بریک (برزیل، روسیه، هند و چین) از غرب را نیز ذکر کرده‌اند. آن‌ها همچنین نگران اتحاد فزاینده میان روسیه، کره شمالی و ایران هستند و 70 درصد پاسخ‌دهندگان معتقدند این اتفاق به بی‌ثباتی بسیار بیشتر اقتصادی منجر خواهد شد.

سایر نتایج این نظرسنجی عبارتند از:

72 درصد از مؤسسات در سراسر جهان و 79 درصد در آمریکای شمالی فکر می‌کنند که اگر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به شکل آشفته‌ای برگزار شود، منجر به افزایش نوسانات در بازارها خواهد شد.

51 درصد از موسسات می‌گویند رکود اقتصادی اجتناب‌ناپذیر است و احتمال وقوع رکود در آمریکا و بریتانیا بیشتر از سایر نقاط است.

61 درصد از سرمایه‌گذاران فرصت‌های هوش مصنوعی را بیشتر از خطرات آن می‌دانند. سه‌چهارم بر این باورند که هوش مصنوعی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بیشتری را فراهم می‌کند. با این حال، 38 درصد نگران هستند که این فناوری می‌تواند یک تهدید بالقوه برای بشریت باشد.