به گزارش اکوایران، دو منبع امنیتی مصری روز دوشنبه به رویترز گفتند که حماس و جهاد اسلامی پیشنهاد مصر مبنی بر واگذاری قدرت در نوار غزه در ازای آتش بس دائمی را رد کرده‌اند.

این دو گروه که در قاهره مذاکرات جداگانه‌ای با میانجی‌های مصری داشته‌اند، ارائه هرگونه امتیازی فراتر از آزادی احتمالی اسرای بیشتری را رد کردند.

مصر «چشم‌اندازی» را پیشنهاد کرد که میانجی‌های قطری نیز از آن حمایت کرده‌اند، که شامل آتش‌بس در ازای آزادی اسرای بیشتر می‌شود و به توافقی گسترده‌تر شامل آتش‌بس دائمی همراه با تجدید نظر در رهبری غزه منجر می‌شود، که در حال حاضر تحت رهبری حماس است.

این منابع گفتند که مصر پیشنهاد برگزاری انتخابات را داد و در عین حال به حماس تضمین داد که اعضای آن تحت تعقیب یا پیگرد قرار نخواهند گرفت، اما این جنبش دادن هرگونه امتیاز به جز آزادی اسرا را رد کرد. گمان می‌رود که بیش از 100 اسیر همچنان در غزه نگهداری شوند.

یکی از مقامات حماس به رویترز گفت: «حماس به دنبال پایان دادن به تجاوز، قتل عام و نسل کشی اسرائیل علیه مردم ما است و ما با برادران مصری خود راه‌های انجام این کار را بررسی کردیم». این مقام مسئول گفت: «ما هم‌چنین گفتیم که کمک به مردم ما باید ادامه داشته باشد و افزایش یابد و به همه مردم شمال و جنوب برسد». وی افزود: «پس از توقف تجاوز و افزایش کمک‌ها، ما آماده‌ایم درباره مبادله زندانیان بحث کنیم.»

جهاد اسلامی نیز این موضع را تکرار کرده است. یک هیئت از جهاد اسلامی به رهبری زیاد النخاله، رهبر آن در حال حاضر در قاهره به سر می‌برد تا با مقامات مصری در مورد پیشنهادهای مبادله زندانیان و سایر موضوعات تبادل نظر کند، اما یک مقام گفت که این گروه پایان دادن به حمله نظامی اسرائیل را به عنوان پیش شرط مذاکرات بیشتر تعیین کرده است.

به گفته این مقام، جهاد اسلامی اصرار دارد که هرگونه مبادله اسرا باید بر اساس اصل «همه در برابر همه» باشد، یعنی آزادی همه اسرای غزه توسط حماس و جهاد اسلامی در ازای آزادی همه فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل.

به گفته انجمن اسرای فلسطینی، قبل از جنگ، 5250 فلسطینی در زندان‌های اسرائیل بودند، اما پس از دسگیری هزاران نفر در کرانه باختری و غزه از ۷ اکتبر، این تعداد اکنون به حدود 10،000 نفر افزایش یافته است.