به گزارش اکوایران، بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ رژیم اسرائیل تهدید کرده که عملیات نظامی در شمال افزایش خواهش یافت تا نیروهای حزب‌الله که از لبنان به سرزمین‌های اشغالی شلیک می‌کنند، از مرز دور شوند.

به نوشته فایننشال تایمز، اواخر روز چهارشنبه، گانتز در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «وضعیت در مرز شمالی نیازمند تغییر است. زمان برای راه‌حل دیپلماتیک در حال اتمام است».

او افزود: «اگر جهان و دولت لبنان برای جلوگیری از حملات به ساکنان شمالی اسرائیل و فاصله‌گرفتن حزب‌الله از مرز اقدام نکنند، ارتش اسرائیل وارد عمل خواهد شد».

اسرائیل و حزب‌الله از ۸ اکتبر تقریباً روزانه درگیر تبادل آتش در منطقه مرزی بوده اند. حزب‌الله در حمایت از حماس که طی ۱۱ هفته گذشته علیه اسرائیل در نوار غزه می‌جنگد، عمل می‌کند. هر درگیری ترس از تبدیل‌شدن جنگ در غزه به یک آتش‌سوزی منطقه‌ای گسترده را افزایش می‌دهد.

تاکنون در درگیری‌های شمالی چهار غیرنظامی و هشت سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند. درگیری‌های فرامرزی اسرائیل را به تخلیه غیرنظامیان از نوار شمالی سوق داده است. به گفته ارتش اسرائیل، ۸۰ هزار نفر از شمال تخلیه شده‌اند.

روز چهارشنبه، حزب‌الله مسئولیت رگبار موشکی علیه پایگاه دریایی اسرائیل در نزدیکی رُوش هانیکرا را بر عهده گرفت و شش پرتابه از حداقل ۱۸ راکت را رهگیری کرد. خسارتی گزارش نشده است.

اوری گوردین، رئیس فرماندهی شمال ارتش اسرائیل در روز چهارشنبه گفت که نیروهای شمالی اسرائیل «در وضعیت آمادگی بسیار بالایی قرار دارند». او افزود: «ما امروز طرح‌هایی برای احتمالات مختلف تصویب کرده و باید آماده باشیم که در صورت لزوم حمله کنیم».

الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل نیز در سفر روز چهارشنبه از شمال اسرائیل سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله را تهدید کرد. کوهن گفت: «ما تا جای ممکن بر گزینه سیاسی کار می‌کنیم و اگر نتیجه نداد، همه گزینه‌ها روی میز بوده تا امنیت اسرائیل تضمین شود».

این هفته و پس از ترور سید رضی موسوی، ژنرال ارشد ایرانی مستقر در سوریه طی حمله هوایی اسرائیل، ترس از وقوع جنگی گسترده در خاورمیانه افزایش یافت. ایران تهدید به تلافی کرده است.

اسرائیل تلاش می‌کند که با تهدید و لفاظی، حزب‌الله را از تشدید جنگ منصرف کند. اوایل ماه جاری، بنیامین نتانیاهو هشدار داد که اگر حزب‌الله جنگی همه‌جانبه را آغاز کند، اسرائیل بیروت را به غزه تبدیل خواهد کرد.