به گزارش اکوایران، حمله موشکی شبانه جمعه شب روسیه که بزرگترین حمله چند ماه اخیر بود، به پایتخت محدود نبود. خارکف، دنیپرو، اودسا، لویو، زاپوریژیا و سایر شهرها در مجموع هدف حداقل 110 موشک قرار گرفتند. یوری ایحنات، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی می‌گوید این شدیدترین حمله‌ای بود که اوکراین در چنین بازه کوتاهی شاهد بوده است. (برای مقایسه، حدود 160 موشک در روز اول جنگ پرتاب شد). اگرچه بسیاری از موشک‌ها سرنگون شدند، اما برخی از آن‌ها به هدف رسیدند. ایحنات گفت: «دشمن عملاً از همه سلاح‌های هوایی که در زرادخانه خود دارد استفاده کرد - پهپادها، موشک‌های کروز و بالستیک. ما منابع لازم برای رهگیری همه را نداریم.»

به نوشته اکونومیست، حداقل 26 نفر در این حملات کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند. این اعداد احتمالاً افزایش خواهند یافت. گفته می شود در کیف چند نفر زیر آوار یک انبار گیر افتاده‌اند. در دنیپرو، بزرگترین شهر نزدیک خط مقدم، یک بخش زایمان بیمارستان آسیب دید و یک مرکز خرید تا حدی ویران شد. موشک‌های روسی همچنین به بلوک‌های مسکونی در اودسا و لویو اصابت کرد که تأثیرات ویرانگری داشت.

اما یک منبع در صنایع دفاعی اوکراین می‌گوید که روسیه عمدتاً تأسیسات دفاعی را هدف قرار داده است. برخی از آن‌ها به تولید موشک و پهپاد مرتبط بودند. این منبع می‌گوید: «این حملات برای دشمن معنای راهبردی داشت و هدف آن کاهش ظرفیت حمله بود. هر دو طرف درگیر رقابتی برای تضعیف توانایی دشمن هستند. این نبردی است برای اینکه ببینیم چه کسی می‌تواند بیشتر سلاح‌های دوربرد دشمن را نابود کند.»

نبرد هوایی دوربرد با توجه به بن بست نسبی در میدان اهمیت بیشتری پیدا کرده است. به دنبال ضدحمله کم جان اوکراین در تابستان، روسیه اکنون در خط مقدم به دستاوردهای فزاینده‌ای دست یافته است. در 25 دسامبر، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اعلام کرد که نیروهایش کنترل کامل مارینکا، در حومه دونتسک، در شرق اوکراین را به دست گرفته اند، البته پس از 9 سال جنگ. نبردهای شدید در آودیوکا در 25 کیلومتری شمال شرقی این منطقه ادامه دارد.

اما اوکراین در حال کسب موفقیت‌های بیشتری در هوا است. در 22 دسامبر فرماندهی هوایی این کشور گزارش داد که حداقل دو هواپیمای سوخو 34 را در منطقه خرسون منهدم کرده است. دو روز بعد دو هواپیمای دیگر سرنگون شدند. این بمب افکن‌ها که می‌توانند بمب‌های سقوط آزاد بسیار مخربی پرتاب کنند، پیش از این بدون هرگونه تهدید سربازان اوکراینی را هدف قرار می‌دادند.

سپس، در 26 دسامبر، موشک‌های کروز اوکراینی - که بنا بر گزارش‌ها، توسط بریتانیا ارائه شده بود – به یک کشتی جنگی روسی که در کریمه لنگر انداخته بود، اصابت کرد. منابع روسی می‌گویند که 77 ملوان در کشتی آسیب دیده بودند. 33 نفر آن‌ها هنوز پیدا نشده‌اند. ممکن است حداقل بخشی از انگیزه حملات روسیه در 29 دسامبر انتقام جویانه بوده باشد.

یک منبع در ستاد کل اوکراین می‌گوید حملات به کریمه، یک پایانه نظامی کلیدی روسیه، در زمستان افزایش خواهد یافت. روسیه به نوبه خود احتمالاً به هدف قرار دادن تأسیسات نظامی و غیرنظامی اوکراین ادامه خواهد داد.