به گزارش اکوایران، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، وعده داد که کنترل مرز نوار غزه با مصر را پس بگیرد. او اذعان کرد که انتظار دارد جنگ ماه‌ها طول بکشد.

به نوشته رویترز، نتانیاهو به خبرنگاران درباره جنگ گفت: «جنگ در اوج خود است».

او گفت که منطقه حائل کریدور فیلادلفی که در امتداد مرز غزه با مصر قرار دارد باید در دست اسرائیل باشد. نتانیاهو گفت: «این کریدور باید بسته شود. واضح است که هر ترتیب دیگری غیرنظامی‌سازی را که ما به دنبال آن هستیم تضمین نمی‌کند.»

او توضیح بیشتری نداد، اما چنین اقدامی از سوی اسرائیل عملاً معکوس‌کردن عقب‌نشینی این رژیم از غزه در سال 2005 خواهد بود و پس از سال‌ها اداره حماس، این منطقه تحت کنترل انحصاری اسرائیل قرار خواهد گرفت.

اظهارات نتانیاهو در مورد منطقه حائل زمانی بیان شد که نیروهای نظامی اسرائیل به حمله‌ای که نخست او بار دیگر تاکید کرد «ماه‌های زیاد دیگری» ادامه خواهد داشت، ادامه دادند. ساکنان و پزشکان گفتند که نبرد روز شنبه در البریج، نصیرات، مغازی و خان ​​یونس در مرکز و جنوب غزه متمرکز بود.

رسانه‌های حماس روز شنبه گزارش دادند که عبدالفتاح معالی، یکی از اعضای ارشد شاخه مسلح این گروه در حمله اسرائیل به غزه کشته شد. در این گزارش آمده است که معالی که اصالتاً اهل کرانه باختری است، در جریان مبادله زندانیان در سال 2011 آزاد و به غزه فرستاده شد. گزارش ها زمان کشته شدن او را مشخص نکرده‌اند.

اسرائیل هم‌چنین مدعی پیشرفت در تخریب زیرساخت‌های حماس از جمله یک مجموعه تونل در زیرزمین یکی از خانه‌های یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه شد. در بیانیه ارتش آمده است که سربازان همچنین به مقر اطلاعات نظامی حماس و یک مرکز فرماندهی جهاد اسلامی در خان یونس یورش بردند و اهدافی از جمله یک ریخته‌گری اسلحه را منهدم کردند.

حماس و جهاد اسلامی - که هر دو به نابودی اسرائیل سوگند خورده‌اند - بیانیه‌هایی صادر کردند و گفتند که نیروهای آنها در حملات روز شنبه در سراسر غزه چندین تانک و ناو نظامی اسرائیلی را منهدم کردند و به آنها آسیب رساندند. آنها همچنین گفتند که در خان یونس و البریج و همچنین در شمال غزه به نیروهای اسرائیلی خمپاره شلیک کردند.

هم‌چنین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کنفرانس مطبوعاتی خود، نخست‌وزیر سابق، نفتالی بنت را به دلیل بحث علنی درباره حملات اسرائیل به ایران مورد انتقاد قرار داد.

نتانیاهو گفت: «این کار بسیار غیر مسئولانه است. شما این کار را نمی‌کنید. و او صلاحیت انجام این کار را ندارد. فقط یک نخست وزیر در راس کار این اختیار را دارد و من نیز این کار را کم انجام می‌دهم.»

بنت روز پنجشنبه فاش کرد که به عنوان نخست‌وزیر، به نیروهای امنیتی اسرائیل دستور داده بود که در سال 2022 در دو نوبت به ایران حمله کنند.

در همین حال، به نوشته العربیه، روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارونوت»، نتانیاهو این پرسش را مطرح کرده که آیا می‌توان موقعیت عشایر مسلح عرب را تقویت کرد تا بتوانند بخش‌هایی از نوار غزه را تحت کنترل خود بگیرند؟

به گزارش این روزنامه، نتانیاهو همچنان از گفت‌وگو درباره پساجنگ غزه اجتناب کرده و با واگذاری مسئولیت کنترل نوار در دوره پساجنگ به دولت خودگردان فلسطین، مخالف است.

از سوی دیگر، طبق گفته منابع سیاسی به «العربیه»، یحیی السنوار فرمانده جنبش حماس در غزه در راستای پذیرش ابتکار عمل مصر و قطر پیرامون تبادل اسرا، گام برمی‌دارد. این منابع افزودند که طرح مبادله اسرا بر آزادی گروگان‌های غیرنظامی در ازای شماری از اسرای فلسطینی و وقفه بشردوستانه به مدت 20 روز مبتنی است.

ضیا رشوان، رئیس سرویس اطلاع‌رسانی دولتی مصر با این بیان که قاهره، لزوم عدم هرگونه اقدام در جهت ایجاد مشکلات در مرزهای مصر را به اسرائیل گوشزد کرده، خاطرنشان کرد که مصر در حال هماهنگی با قطر و آمریکا در خصوص پیشنهاد راه حل غزه است.

به‌گفته رشوان، مصر هنوز در مورد پیشنهاد مربوط به غزه، پاسخ‌های نهایی را دریافت نکرده و هیچ طرف مرتبط با پرونده فلسطین را از رایزنی‌ها مستثنی نکرده است.

او افزود که قاهره هرگز در هیچ یک از امور سیاسی داخلی فلسطین دخالت نمی‌کند و پیشنهاد مصر فی‌الواقع، چشم‌اندازی کامل در مورد نوار غزه و نه یک وقفه بشردوستانه یا آتش‌بس موقت است.