به گزارش اکوایران، نزدیک به نه دهم پول خارجی که در سال 2023 به بازار سهام چین سرازیر شد، از این کشور خارج شده است. این خروج نتیجۀ تردید نسبت به عزم پکن برای انجام عملی جدی در برابر کاهش سرعت رشد اقتصادی این کشور است.

بدبینی نسبت به آیندۀ دومین اقتصاد بزرگ جهان 

به نوشتۀ هادسن لاکت و چنگ لنگ در فایننشال تایمز، مطابق محاسبات این روزنامه بر اساس داده‌های برنامۀ تجاری استاک کنکت هنگ کنگ، پس از اینکه در ماه اوت، سرمایه‌گذاری خالص خارجی در سهام فهرست شده در چین به اوج خود، 235 میلیارد یوان (33 میلیارد دلار) رسید، تا پایان سال 87 درصد از آن کم شده و به سی میلیارد و هفتصد میلیون یوان رسیده است.

تجار و تحلیل‌گران گفتند این تغییر رویه به خاطر بدبینی مدیران صندوق‌های جهانی نسبت به آیندۀ دومین اقتصاد بزرگ جهان است. عدم پرداخت بهرۀ اوراق قرضه در ماه اوت از سوی کانتری گاردن نشان دهندۀ بحران نقد شوندگی در بخش املاک و مستغلات چین بود و از آن زمان به بعد، سرمایه‌گذاران بین المللی پیوسته مشغول فروش سهامشان بوده‌اند.

گسترش بی‌اعتماد فراتر از املاک و مستغلات

وانگ شی، مسئول سرمایه‌گذاری در مدیریت ثروت شرکت خدمات مالی یواُبی کِی هیان در هنگ کنگ، گفت «بحث اعتماد فراتر از املاک و مستغلات است، اگرچه املاک و مستغلات مهم است. منظورم اعتماد مصرف کننده، اعتماد کسب‌وکار و اعتماد سرمایه‌گذار است -هم سرمایه‌گذاران داخلی و هم سرمایه‌گذاران خارجی.»

در هفته‌های اخیر، عملکرد سهام چین کمتر از همتایان بین المللی‌اش بوده است و این مسئله علیرغم داده‌های مثبت اقتصادی، نشانه‌هایی از گرمی روابط ایالات متحده و چین و اقداماتی اتفاق افتاده که قرار بود با کاهش نرخ پرداختی اکثر وام‌دهندگان روی سپرده‌ها، سپر مالی قوی‌تری برای نظام مالی در برابر کاهش رشد به وجود بیاورد.

اما برخلاف افزایش چهار و هفت دهم درصدی شاخص اِس اَند پی 500 در ماه جاری، شاخص سهام سی‌اِس‌آی 300 چین که در شانگهای و شنگژن فهرست شده، بیش از 3 درصد افت داشته است. فروش خارجی خالص سهام فهرست شده در چین در ماه دسامبر به 26 میلیارد یوان رسید.

چشم‌انداز مثبتی وجود ندارد

آلیسیا گارسیا هررو، اقتصاددان ارشد آسیا و اقیانوس آرام ناتیکسیس، گفت «این مسئله بسیار متناقض است -وضعیت داده‌ها دارد بهتر می‌شود و فضای عمومی باید برای سهام چینی مثبت‌تر شود. راستش این مسئله هیچ دلیلی ندارد جز اینکه سرمایه‌گذاران صرفاً بی‌خیال می‌شوند و می‌گویند: "چشم‌انداز مثبتی نمی‌بینیم."»

خروج سرمایه‌گذاران خارجی با بازخرید گستردۀ سهام شرکت‌های فهرست شده در چین و خریدهای گسترده از جانب صندوق‌های سرمایه‌گذاری داخلی و نهادهای مالی حکومتی ممکن شده است -اتفاقی که تماماً تحت تأثیر پکن و برای جلوگیری از کاهش ارزش آنها در قیمت‌گذاری‌ها انجام شده است.

فروش ادامه‌دار خارجی تهدید می‌کند که سال با تلخی برای بازارهای چین تمام شود. وقتی بازارها در روز جمعه بسته شوند، رکورد پایین‌ترین میزان پول خارجی از سال 2015، نخستین سال برنامۀ استاک کنکت، به این سو ثبت خواهد شد. برنامۀ تجاری فرامرزی، از طریق هنگ کنگ، کانال اصلی خرید و فروش سهام فهرست شده در چین برای سرمایه‌گذاران خارجی است.

معامله‌گران گفتند پس از اینکه پکن در روز جمعه مقررات جدید سختی را برای سهام شرکت‌های بازی، از جمله تنسنت و نت‌ایز، وضع کرد، سهام آنها با فروش گسترده‌ای مواجه شد و همین مسئله بهبود آرام بازار را متوقف کرد.

نگرانی‌های از بابت سهام چینی

معامله‌گران مقیم هنگ کنگ گفتند سرمایه‌گذاران جهانی قدیمی نشان داده‌اند که نگرانی‌های بسیاری در زمینۀ سهام چینی دارند و نشان داده‌اند که پس از افزایش خرید در حدود یک سال پیش به امید افزایش رشد اقتصادی چین پس از برداشته شدن محدودیت‌های مخرب «کووید صفر»، تقریباً هیچ علاقه‌ای به این بازار ندارند.

در نیمۀ دوم سال جاری و پس از اینکه در ژوئیه، وعده‌های سیاستِ حمایت سریعاً با عدم پرداخت‌های کانتری گاردن و دیگر شرکت‌های ساختمانیِ دچارِ مشکلِ پول نقد همراه شدند، عقیدۀ سرمایه‌گذاران جهانی نسبت سهام چینی بدتر شد.

بر اساس نظرسنجی بانک آمریکا از مدیران صندوق متمرکز بر آسیا که در همین ماه انجام شد، اکثرشان سرمایۀ کمتری را نسبت به پیش‌بینی‌ها به سهام چینی اختصاص داده بودند -بدون تغییر نسبت به نوامبر. امسال سی‌اِس‌آی 300 نسبت به سال گذشته با 15 درصد دلار کمتر بسته می‌شود.

گارسیا هررو از ناتیکسیس گفت در زمینۀ سهام چینی، «موکلان از من می‌پرسند "کدام بخش‌ها؟" اما وقتی من را تحت فشار می‌گذارند، نمی‌دانم چه جوابی به آنان بدهم چون هیچ بخشی وجود ندارد.»