به گزارش اکوایران، شرکت کشتیرانی مرسک اعلام کرده ترانزیت کالا از طریق دریای سرخ را پس از حمله روز یک‌شنبه حوثی‌ها به یکی از کشتی‌هایش که منجر به تشدید تنش‌ها در این آبراه حیاتی شد، متوقف کرده است.

به نوشته بلومبرگ، دومین خط کانتینری دریایی جهان کلیه ترانزیت‌هایش در دریای سرخ را به مدت 48 ساعت به حالت تعلیق درآورد تا وضعیت امنیتی را ارزیابی کند. 

وضعیت قرمز در دریای سرخ

نیروی دریایی ایالات‌متحده گفته که هنگام پاسخ به یک تماس اضطراری از سوی مرسک هانگژو، به شناورهایی شلیک کرده که منجر به غرق شدن سه قایق حوثی و کشته شدن ده تن از خدمه آنها شد.

دریای سرخ

حمله اخیر تلاش‌های واشنگتن برای اطمینان دادن به شرکت‌های کشتیرانی مبنی بر ایمن بودن عبور از کانال سوئز و دریای سرخ را که گذرگاهی برای نزدیک به 12 درصد تجارت جهانی است، تضعیف می‌کند. 

در حالی که حوثی‌های یمن هیچ نشانه‌ای از توقف حملاتی که برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای آتش‌بس در غزه طراحی شده‌اند، نشان نمی‌دهند، ایالات متحده در واکنش به این مسئله، عملیات نگهبان سعادت را راه‌اندازی کرده است.

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای حوثی، به همه کشورها درباره عواقب «وخیم» در صورت مشارکت در ائتلاف دریایی به رهبری ایالات متحده هشدار داد. سریع در یک بیانیه تلویزیونی روز یکشنبه و قبل از پخش فیلم‌ها و شعارهای تبلیغاتی ضد آمریکایی، گفت 10 نفر از اعضای این گروه کشته یا مفقود شده‌اند. او گفت که کشتی به سمت اسرائیل حرکت کرده و ایالات‌متحده در «وظیفه انسانی و اخلاقی» این گروه برای توقف آن دخالت کرده است. او از مردم یمن و اعراب و مسلمانان «آزاد» خواست تا «برای همه گزینه‌ها در مقابله با تشدید تنش آمریکا آماده باشند.»

تماس‌های اضطراری

ایالات‌متحده گفت که در ساعت 6:30 صبح به وقت صنعا از کشتی مرسک هانگژو یک تماس اضطراری دریافت کرده است؛ دومین تماس از این کشتی در کم‌تر از 24 ساعت.

دریای سرخ

فرماندهی مرکزی ایالات متحده در پستی بر روی شبکه اجتماعی ایکس گفت، چهار قایق کوچک که از یمن هدایت شده بودند به 20 متری کشتی رسیدند و سعی کردند سوار آن شوند. هلوکپترهایی از یواس‌اس آیزنهاور به حمله این قایق‌ها پاسخ دادند که باعث غرق شدن سه قایق حوثی‌ها شد.

در ادامه این بیانیه آمده است: «در جریان تماس‌های شفاهی با قایق‌های کوچک، قایق‌های کوچک به سمت هلی‌کوپترهای آمریکایی با خدمه مسلح و سلاح‌های سبک شلیک کردند». بر اساس این بیانیه، قایق چهارم متواری شد و به پرسنل یا تجهیزات آمریکایی آسیبی وارد نشد.

سنتکام در پست قبلی در ایکس گفت که اولین حادثه مربوط به کشتی کانتینری با پرچم سنگاپور و متعلق به دانمارک، عصر شنبه به وقت محلی رخ داد و گزارش داد که هنگام عبور از دریای سرخ جنوبی مورد اصابت موشک قرار گرفته است.

دو ناوشکن آمریکایی، یواس‌اس گریولی و یواس‌اس لابون، به اولین تماس اضطراری کشتی کانتینری پاسخ دادند. سنتکام در بیانیه‌ای اعلام کرد که گریولی دو موشک بالستیک ضد کشتی را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌ها در یمن به سمت کشتی‌ها شلیک شده بود، ساقط کرد.

سخنگوی مرسک این حوادث را تایید کرد و گفت که خدمه در سلامت هستند و کشتی به ترانزیت به سمت شمال ادامه می‌دهد.

آزمایش محدودیت‌های استراتژی واشنگتن

رایان بول، تحلیلگر ارشد خاورمیانه و شمال آفریقا در شبکه رین گفت: «حوثی‌ها هنوز در حال آزمایش محدودیت‌های استراتژی ایالات متحده هستند. با توجه به اینکه ایالات متحده همچنین سابقه رهگیری موفقی مانند آنچه امروز گزارش شده است دارد، اما هر شرکت کشتیرانی باید در مورد تحمل ریسک خود تصمیم بگیرد.»

حوثی یمن اسراییل طوفان الاقصی جنگ غزه

او گفت حتی اگر ایالات‌متحده و متحدانش هر کشتی را که از دریای سرخ عبور می‌کند اسکورت کنند، مانع از حملات هوایی حوثی‌ها نخواهد شد.

هشدار حوثی‌ها

فرماندهان نظامی نیروهای حوثی که بخش‌هایی از خاک یمن از جمله صنعا پایتخت و شهر بندری استراتژیک الحدیده را کنترل می‌کنند، چهارشنبه جلسه‌ای در ساحل برگزار کردند تا حرکت‌های بعدی خود را طراحی کنند. خبرگزاری صبا که تحت کنترل این گروه است، گفت: «فرماندهان گزینه‌های مقابله با تحریکات آمریکا در دریای سرخ را مورد بحث قرار دادند.»

این آژانس عکسی را منتشر کرد که به گفته آن از نشست الحدیده بود که فرماندهان حوثی را نشان می‌دهد که در دولت مستقر در صنعا نیز سمت‌های بلندپایه‌ای دارند و در اتاق کنفرانس با نقشه‌های بزرگ دریای سرخ، خاورمیانه و اسرائیل در پشت سر آن‌ها، نشسته‌اند. 

حوثی‌ها از اواسط نوامبر یک کشتی کانتینری را توقیف کرده و بیش از 20 حمله را در دریای سرخ انجام داده‌اند که به گفته آنها نمایش همبستگی با فلسطینی‌ها بوده است.

انگیزه‌هایی‌ فراتر از جنگ در غزه

فریاء المسلمی، کارشناس یمن در اندیشکده چتم هاوس مستقر در لندن، گفت که حادثه روز یکشنبه تأکید می‌کند که انگیزه‌های حوثی‌ها فراتر از جنگ در غزه است.

طوفان الاقصی حوثی یمن

او با اشاره به آرزوهای حوثی‌ها برای تقویت جایگاه منطقه‌ای و جهانی خود به عنوان نیروی مقاومتی که باید در نظر گرفته شود، گفت: «آنها دعا می‌کنند و امیدوارند که یک مسابقه بوکس با ایالات متحده برگزار شود، این قطعا رویای آنهاست».

اقدام مستقیم در دریای سرخ

ایالات متحده هفته گذشته ادعا کرد که ایران در حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها «عمیقاً درگیر» بوده و شبه‌نظامیان یمنی به سیستم‌های نظارتی ارائه شده توسط تهران متکی هستند -ادعایی که ایران آن را تکذیب کرد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا در روز یکشنبه پس از تماس تلفنی با همتای ایرانی خود حسین امیرعبداللهیان در روز یکشنبه در شبکه ایکس نوشت: «من روشن کردم که جمهوری اسلامی ایران با توجه به حمایت طولانی مدت از حوثی‌ها، مسئولیت جلوگیری از این حملات را بر عهده دارد».

روزنامه تلگراف گزارش داده گرانت شاپس، وزیر دفاع بریتانیا گفت که بریتانیا در انجام «اقدام مستقیم» علیه حملات به کشتی‌های باری در دریای سرخ تردید نخواهد کرد.

شاپس در مقاله‌ای برای این روزنامه گفت: «حوثی‌ها نباید دچار سوء تفاهم شوند؛ ما متعهد هستیم که بازیگران [به ادعای او] شرور را در قبال تصرف‌ها و حملات غیرقانونی پاسخگو کنیم.»

قبل از حملات به مرسک هانگژو، دولت دانمارک اعلام کرد که قصد دارد تا پایان ژانویه یک ناو را برای پیوستن به گروه ضربت دریای سرخ به رهبری ایالات متحده بفرستد.

عملیات نگهبان سعادت در 19 دسامبر با بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل، اسپانیا و بریتانیا «برای رسیدگی مشترک به چالش‌های امنیتی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن» آغاز شد.

براد کوپر، معاون فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، روز یکشنبه در مصاحبه‌ای به آسوشیتدپرس گفت که انتظار می‌رود کشورهای دیگری نیز به آن بپیوندند.

لارس لوکه راسموسن، وزیر امور خارجه دانمارک از ایجاد ارتباط بین اعلامیه دو روز پیش دولتش و حملات حوثی‌ها به کشتی متعلق به دانمارک خودداری کرد.

او گفت که دانمارک که میزبان بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی جهان است، از این حمله منصرف نشده است و دولت به دنبال تسریع روند کسب مجوز پارلمان برای اعزام کشتی جنگی دانمارکی به دریای سرخ است.

او گفت: «این حمله به وضوح تاکید می‌کند که متاسفانه وضعیت اکنون چقدر جدی است.»