به گزارش اکوایران، وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات اخیر بزالل اسموتریچ و ایتامار بن گویر وزرای اسرائیلی کابینه نتانیاهو مبنی بر اسکان مجدد فلسطینیان در خارج از غزه را به شدت مورد انتقاد قرار داده و این لفاظی‌ها را «تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه» خواند.

لفاظی تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه

به نوشته رویترز، به نظر می‌رسد اظهارات وزیران اسرائیلی بر ترس بیشتر کشورهای عربی مبنی بر اینکه اسرائیل می‌خواهد فلسطینی‌ها را از سرزمینی که می‌خواهند کشورشان را بسازند، بیرون رانده و فاجعه سال ۱۹۴۸ که سلب مالکیت انبوه از فلسطینی‌ها شد، را تکرار کند.

اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل و یکی از شخصیت‌های ارشد ائتلاف راست‌گرای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در روز یکشنبه از ساکنان فلسطینی غزه خواست تا منطقه تحت محاصره را ترک کنند. بن گویر، وزیر امنیت داخلی نیز گفت که جنگ غزه فرصتی برای تمرکز بر تشویق مهاجرت ساکنان غزه است.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این لفاظی تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه است. کابینه اسرائیل، از جمله نخست‌وزیر بارها و به طور مداوم به ما گفته‌اند که چنین اظهاراتی منعکس‌کننده سیاست رسمی اسرائیل نیست. چنین اظهاراتی باید فوراً متوقف شود».

وزارت خارجه افزود : «ما صریحا و به طور مداوم گفته‌ایم که غزه سرزمین فلسطینی‌هاست و سرزمین فلسطین باقی خواهد ماند».

حزب راستگرای «صهیونیسم مذهبی» اسموتریچ از حمایت جامعه شهرک‌نشینان اسرائیلی برخوردار بوده و به نتانیاهو کمک کرد تا اکثریت مورد نیاز برای ششمین دوره نخست‌وزیری خود را به دست آورد.

اظهارات قبلی بن گویر باعث عصبانیت جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز شد. بایدن در ماه دسامبر گفت که وزیر اسرائیلی و متحدانش می‌خواهند به خاطر حمله ۷ اکتبر، علیه همه فلسطینی‌ها «تلافی» کنند.

سفر بلینکن به تعویق افتاد

یک مقام آگاه به تایمز اسرائیل گفت: «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده سفر خود به اسرائیل را به هفته آینده موکول کرده است».

به گفته این مقام، قرار بود بلینکن تا پایان هفته وارد اسرائیل شود، اما حالا اوایل هفته آینده وارد اسرائیل خواهد شد و چند توقف در سراسر منطقه خواهد داشت.

به رغم زمزمه‌های جاری، تاکید شده این تأخیر ارتباطی با ترور صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس در لبنان ندارد.

توافق بر سر مقابله با حوثی‌ها

منتشرشده در پایگاه وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن با جیمز کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا در روز سه‌شنبه به طور تلفنی گفتگو کرد. بلینکن و کامرون در مورد مناقشه اسرائیل و حماس، از جمله نیاز به بهبود حفاظت از غیرنظامیان و ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه گفتگو کردند.

آن‌ها همچنین در مورد اهمیت اقدام چندجانبه جمعی برای مقابله با تهدیدات علیه منافع جهانی ناشی از حملات حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری دریای سرخ و همچنین ادامه تلاش‌های ایالات متحده و بریتانیا برای کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر تجاوز روسیه بحث کردند.