به گزارش اکوایران؛ احمد وحیدی، وزیر کشور صبح امروز پنجشنبه با اشاره به حوادث تروریستی دیروز در کرمان به خبرنگاران گفته، بر اساس آمار پزشکی قانونی، تعداد شهدای این حادثه تاکنون ۸۴ نفر اعلام شده است. 

وزیر کشور با بیان اینکه در چند ساعت گذشته ۱۱۹ عمل جراحی روی مجروحان این حادثه انجام شده، افزود: متاسفانه تعدادی از مجروحان در آی‌سی‌یو بستری هستند و وضعیت وخیم دارند. 

وحیدی اعلام کرد: این حادثه ۲۸۴ مجروح داشته که با ترخیص تعدادی از آنان، این آمار به ۲۲۰ نفر رسیده است و خوشبختانه هیچ کمبودی از نظر درمانی در کرمان وجود ندارد و کادر درمان مشغول خدمت رسانی هستند.

علت آمار متفاوت شمارش چندباره برخی از پیکرها بود

جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با شبکه خبر تعداد دقیق شهدای حادثه تروریستی کرمان را 84 نفر اعلام کرده و گفته، علت تغییر آمار شهدا، شمارش چندباره برخی پیکرها بود.

میعادفر امروز صبح نیز با در گفت‌وگو با ایرنا گفت: خوشبختانه از شب گذشته تاکنون آمار شهدا افزایش پیدا نکرده است؛ آخرین آمار شهدا ۹۵ نفر بود اما به علت اینکه برخی اجساد متلاشی شده بود قدری آمار اشتباه بود، پزشکی قانونی تا الان تعداد شهدا را ۸۴ نفر اعلام کرده است.

وی علت کاهش تعداد شهدای حادثه را اینطور بیان کرد: در این گونه حوادث که بر اثر انفجار رخ می‌دهد، جان‌باختگان نزدیک به محل حادثه آسیب زیادی می‌بینند، پیکرهایی که قطعه‌قطعه شده‌اند معمولا در یک کاور جمع‌آوری می‌شود و در آمارهای اولیه هر یک از کاورها را پیکر یک نفر تلقی می‌کنند اما در بررسی‌های پزشکی قانونی مشخص می‌شود که چندین کاور مربوط به بخش‌هایی از پیکر یک یا چند نفر دیگر است و مربوط به فرد جدیدی نیست.

وی افزود: در جابه‌جایی‌ها نیز بعضی‌ها به اشتباه دوباره‌‎شماری شدند یا بعضی‌ دیگر از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر منتقل شدند و در آمار هر دو بیمارستان محاسبه شدند.

میعادفر این نکته را هم گفت که اجسادی که قابل تشخیص نیستند از طریق آزمایش دی ان ای در پزشکی قانونی تشخیص هویت خواهند شد.

آمارهای قبلی از تعداد کشته‌شدگان عملیات تروریستی ۹۵ و ۱۰۳

اظهارات وزیر کشور و رئیس سازمان اورژانس در حالی مطرح می‌شود که بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ۹۵ نفر در این حادثه شهید شده‌اند و آمار ۲۱۱ مصدوم مجروحان، غیر از بیماران سرپایی است که ترخیص شده‌اند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: ۹۵ شهید داشتیم که برخی در صحنه به شهادت رسیدند و بعضی هم بعد از رسیدن به مراکز درمانی به علت شدت جراحت ها شهید شدند.

درحالی عین‌اللهی آمار کشته‌شده‌ها را ۹۵ نفر اعلام کرده که پیش‌تر مسئولان اورژانس آمار شهدای این حادثه را ۱۰۳ نفر بیان کردند و گفته می‌شود این مغایرات به علت تکرار نام برخی شهدا بوده است.

دیروز اورژانس کرمان در حدود ساعت 17 و 30 دقیقه تعداد کشته شدگان حوادث تروریستی کرمان را 103 نفر اعلام کرد. سخنگوی اورژانس کشور نیز اعلام کرده بود که آمار شهدا و مجروحان حادثه تروریستی کرمان تغییر نکرده و همان ۱۰۳ شهید و ۲۱۱ مصدوم است.

وزیر بهداشت دیشب در گفت‌وگو با صداوسیما علت بیشتر اعلام‌ شدن آمار این بود که نام برخی به اشتباه ۲ بار ثبت شده بود.

عصر دیروز چهارشنبه ۱۳ دی در یک عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان ۲ انفجار رخ داد که به دنبال آن، تعدادی از هموطنان کشته و مصدوم شدند.